mandag 17. september 2018

Turer til USA del 3, september 2018

4. turen til USA var i Florida. Vi var fire dager i South Beach, før vi dro på cruise i Karibia i februar 2010. Vi  så oss om i sentrum av South Beach, og var på et par opplagte utflukter også. Det var strålende vær da vi landet i Miami. Fint vær dagene vi var der, men litt kjølig, så det ble lite strandliv.

Vi flyr innover
mot Miami

En dag var vi på tur til Key West der bygningen var lave og minnet om kolonistil. Her bodde forfatteren Hemingway i 10 år, og bygde seg hus her, og det så vi.

Fra Key West

Ved huset til Hemingway

En dag var vi på rundtur i Miami by med buss, og på båttur. Senere tilbake til område vi bodde, nå nærmet det seg tiden for å dra på Cruise.

På båttur i Miami
Fra området vi bodde
Fra stranda
Stimer ut fra Miami
med cruisebåten

Femte turen til USA var en biltur i California sommeren 2012. Flere fra familien var med, så vi var tre privatbiler som kjørte samme rute. Vi startet med noen dager i San Francisco, en alle tiders by.
Noen av oss voksne var til Napa Valley på vinsmaking.

I San Francisco
Andreas prøver
hodeplagg

På vinsmaking

Så startet bilturen som først gikk til Monterey. Her spiste vi middag på Fishermans Warf. Vi besøkte blant annet den sjarmerende, lille byen Carmel, og byen Salinas der forfatteren John Steinbeck er fra. Jeg leste noen av bøkene hans før jeg dro, for i flere av dem er handlingen lagt til dette området.

Fra Monterey

Videre kjørte vi Big Sur, det er ca. 15 mil av Highway 1som går langs kysten av California. Her var utsikt til flott natur. Vi stoppet også for å se en strand der det lå mange elefantsel og dormet i sola.

Fra Big Sur
Elefantsel

Jeg må hoppe over flere av stedene vi besøkte, og rett til Hollywood der vi var noen dager og så mye av byen. Så videre til Las Vegas der vi avsluttet turen med et opphold der, og blant annet tok flere av oss tur med helikopter over Grand Canyon, en uforglemmelig opplevelse. Hele turen var en stor opp-levelse.

Ved Hollywood
Håvard på Venice Beach
I Las Vegas

Fra Grand Canyon

Sjette turen til USA var også i forbindelse med et cruise ti Karibia i november 2014. Vi bodde i Florida på et hotell på South Beach, Miami og spaserte selvsagt på den mest kjente gaten der som heter Ocean Drive. Da kvelden kom, ble det Happy Hour. En annen kveld satt vi på uteserveringen ved Mandarin hotell og så solnedgangen over Down Town Miami.

Kjent gate

Happy Hour

Solnedgang

Da vi kom igjen fra cruise i Karibia, var vi et par dager på South Beach, Miami før vi dro hjem. Det besøket legger jeg under dette femte besøket. Da besøkte vi blant annet et kjent, gammel eiendom her, og den var skikkelig flott. Det hadde tilhørt en rik forretningsmann. Ved elven var tillaget som om det var i Venezia.

Ved Vizcaya Museum og
Gardens

Ankomst ved elva som i Venezia

Siste dagen før vi reiste hjem tok vi Hop- on buss i Miami by, før vi til slutt ruslet rundt for å se oss om. Nå var det rett før vi skulle reise hjem etter et spennende cruise, og to opphold i Miami.