torsdag 14. februar 2019

Om reiser til Spania, del 2

Neste besøk i Spania var i forbindelse med et cruise i 1999. Da var en av havnene i Barcelona, Da var vi på opplagt bytur. Vi så blant annet La Sagrida Familia. Da hadde kirken 8 tårn, alle var 100 m høye, men kirken var ikke ferdig. Vi var også inn og så det kjempestore fotballstadion i Barcelona. Da var det tomt, men bildet på kortet er fra en kamp.

Den kjente kirken
Flott stadion

I 2012 var vi på et privat besøk i Spania hos en i familien som har sommerhus der. Da ble det turer i området, blant annet til Calpe, og Benidorm som ikke ligger så langt derfra.

Ferie hos familie
På tur i området

Neste besøk i Spania var først noen dager Barcelona. Etterpå dro vi på Cruise i Middelhavet.  Naturligvis så vi den berømte kirken som ser ut til aldri å bli ferdig. Her er noen fra familien som ser opp som om de venter en kjenning som kommer ned i skyene, men det er kirken de ser.

Hva ser de?
Kirken som aldri
blir ferdig

Ved Barcelona er flere strender, så dit gikk vi, for ungdommene ville bade. Vi hadde strålende vær. Vi besøkte også gamlebyen. Så ble det cruise.

På stranda
På vei til havneområdet
Fra gamlebyen
Dina og Hedda på cruise 2013

Så et nytt besøk i Spania i 2014, igjen i forbindelse med et cruis i Middelhavet. Familien liker cruiselivet. denne gangen gikk vi i land i Barcelona, så leide vi bil og kjørte til familien med sommerhus i området på Costa del Sol. Først koset vi oss på cruiset.

Fest på cruiseskipet
Dina og Binni

Så ferieliv i Spanias sol og flotte vær. Vi var også på turer i området. Vi hadde strålende sommervær.
under oppholdet. Jeg reiste hjem først, så kom de andre noen dager etter.
Fra bassengområdet
Hedda på balkongen
Vi var på turer i området

Neste besøk i Spania var en langhelg i Madrid i januar 2016. Da var vi tre på tur i den spanske hovedstaden, en fin by Madrid med mange staselige bygninger som for eksempel det gamle Rådhuset.

Staselig bygg
Det kongelige slottet er enormt stort, men her har ikke bodd kongelige siden 1931. I dag bor  kongefamilien i et slott utenfor Madrid. Det var litt kjølig i Madrid, men i solen kunne man sitte ute og slappe av.

Utenfor slottet i
Madrid
Fint ute i solen

Vi tok Hop on- buss så vi fikk overblikk over byen. Noen av gatene minnet meg om San Francisco, for de var iblant som bakker. Vi var også og så Flamencodans.

Bratt gate
Flamencodans

Siste besøket på det spanske fastlandet var også i forbindelse med et cruise i Middelhavet. En av havnene var Barcelona der vi lå i to dager. Skipet lå slik til at vi så inn til byen. Vi spaserte på hoved gaten La Rambla, der det rett etter vi kom hjem var et terroranslag. En varebil kjørte rett inn i folkemengden og drepte flere og såret over hundre. Etterpå forstod vi at vi hadde sittet på en ute servering rett ved dette stedet.

På La Rambla
Utsikt fra min balkong
på skipet

Andre dagen besøkte et par av oss den kjente Gaudiparken. Her var mye kunst av den kjente Gaudi som lager de bølgete formene på hus for eksempel. Det var svært varmt den dagen, men artig å se.
Så seilte vi videre i Middelhavet før vi reiste hjem etter cruiset.

Fra Gaudiparken
I Parken

Så videre på cruiset

Jeg er kommet til at fastlandet i Spania har jeg besøkt åtte ganger. De spanske øyene jeg har besøkt vil jeg ikke telle med, men vil likevel fortelle om det. Artig å ta en titt på dem likevel. Dermed kommer første blogg om det i morgen.