torsdag 7. februar 2019

Om tuenr til Praha og Bøhmen. Februar 2019

Påsken 2000 dro vi på en ukestur til Tsjekkia, fra  17.- 24. april. Her skal jeg bare ta med noe av det vi var med på uken i Tsjekkia. Flyturen fra Oslo til Praha tok ca. to timer. Vi bodde på hotell sentralt i byen.

Kartet for turen

Den tsjekkiske  republikken ligger i Sentral- Europa. I Tsjekkia er de historiske landskapene Bøhmen og deler av Schlesien. Før var dette i Jugoslavia, men i 1993 ble landet delt på fredelig vis til Tsjekkia og Slovakia. Nå var vi i Tsjekkia, i hovedstaden Praha.

Fra Praha

Dagen etter som var tirsdag var vi på byvandring. Vi var også  oppå Hradan høgda og så Pragslottet.
Her oppe var fin utsikt nedover til byen.Ved muren her oppe stilte en kunstner ut maleriene sine, jeg kjøpte et av bildene. Det henger her på datarommet mitt.

Utsikt mot byen

Kunstneren sitter og
gjør klar maleriet

Vi gikk ned fra høgda i en trapp kalt for Dronning- trappen. Vi skulle til en restaurant og spise lunsj. I Praha var våren kommet langt. Senere spaserte vi på den ærverdige Karlsbroen.

Fra Dronningtrappen, den
lyse til venstre
Våren var kommet langt.
Bilde tatt utenfor
lunsjstedet
Karlsbroen

Dagen etter besøkte vi den jødiske bydelen. Vi var inn i en synagoge som nå var museum. Svært fin innredning i Maiselova synagogen. Vi så også bygget der Kafka bodde da han skrev Prosessen. Om kvelden var vi på huskonsert i villaen der Mozart hadde bodd og spilt. Det var spesielt.

Fra synagogen
Her bodde Kafka
Programmet til
huskonserten

Vi dro videre fra Praha skjærtorsdag, etter ca. en time ble det stopp og besøk i slottet Konopiste. Her bodde erkehertug Franz Ferdinand og familien. Han og fruen var det som ble skutt da de var på besøk i Sarajevo. Skuddene i Sarajevo skal være en av grunnene til Første verdenskrig (1914- 1918.)

Slottet

Erkehertug Franz var lidenskapelig jeger og hadde skutt over 300 000 dyr. Flere tusen hang utstoppet i gangene. Rundt slottet lå en vollgrav, der hadde ikke vært fylt med vann, men med mange svære bjørner. Da vi var der så vi kun en svartbjørn i vollgraven.

Masse utstoppa dyr
Nå bare en svartbjørn

Vi kjørte videre til Ceske Budejovice. Hotellet lå rett ved torget, og det ble tid til en spasertur etter vi kom fram. Et fint sted.

Fra torget

Neste morgen kjørte vi til Cesky Krumlov. Vi så blant annet det digre slottet som de forskjellige fyrstefamiliene hadde bodd i helt fram til 1947. Inne var fantastiske flotte saler.

Slottet
Fra en av salene
Slottet i bakgrunnen

Lørdag kjørte vi først til byen Plzen som er den tredje største byen etter Praha og Brno. Her besøkte vi det store ølbryggeriet, og her spiste vi lunsj.

Plzen

Vi besøkte også byen Marienbad, en by med flotte bygninger, flere hotell. Dette var en berømt by med flere kurbad. Mye kjentfolk, og ellers rikfolk har hatt et kuropphold her Vi drakk kaffe på det elegante Excelsior.

Fint i Marienbad

Vi kjørte til Karlovy Vary som var siste overnattingssted i Tsjekkia. Et sted jeg syntes var svært fint. Det lå ved kanalen, en vakker, liten by.

Fra Karlovy Vary
Idyll

1. påskedag gikk vi og så messen i den fine kirken som lå på en liten høyde. Etterpå gikk vi og drakk av det svært sunne vannet fra springer som var satt opp et sted. Byen er kjent for sitt helsebringende vann.

Kirken
 Her drikkes
helsebringende vann

Etter en god frokost på hotellet, kjørte vi tilbake mot Praha og flyplassen. Vi så mye på reisen til Tsjekkia. Her har jeg bare tatt med en smakebit av reisen. Under ser vi påskepynt ved frokostsalen, bildet tatt rett før vi reiste.