onsdag 13. februar 2019

Turer til Spania, del 1, februar 2019

Spania er et land jeg har besøkt flere ganger. Første møte med spansk territorium var på de kjente spanske ferieøyene, men siden jeg vil regne kun besøk på fastlandet, starter jeg med det. Så vil jeg senere også fortelle om besøkene på de spanske øyene. Første oppholdet i Spania var i 1983, da var vi to uker i Benidorm. Vi var på sommerferie og vi besøkte en fra familien som jobbet der. Vi bodde sentralt rett ved stranden.

Hotell Cimbel

Vi var rundt og så oss om i byen Benidorm, og vi var med på turer i det spanske landskapet og passerte blant annet appelsintrær og trær med sitroner. Vi kom forbi små landsbyer.

Utkikkspunkt i
Benidorm
Byen Polop

På en tur kjørte vi opp i høyden til den gamle byen Guadalest. Byen ble bygd av araberne 700 år før Kr. Ved Benidorm var fin badestrand, der var vi selvsagt flere ganger.

I Guadalest
 På stranda, yngstemann framme
til høyre på bildet

Vi fikk sett en god del av om området ved Benidorm, og vi ble med på mye også om kvelden. En kveld var vi på Benidorm Palace og så blant annet flamencodans.

Flamencodans

Neste tur i Spania ble en ukes rundtur i Andalucia i høstferien 1998. Andalucia er største regionen i Spania. Den er delt opp i 8 provinser, og er dobbelt så stort som Danmark. Vi startet i Malaga, og besøkte blant annet byene  Granada, Cordoba, Sevilla, Arcos, og Poerto de Santa Maria. Turen ble avsluttet i Marbella.

Utsikt over Malaga

I Granada så vi blant annet Alhamra som hadde vært maurersultanens palass, på folkemunne kalt for
"muslimenes siste sukk i Spania". Den siste sultanen ble drevet på flukt av kongeparet Isabella og Ferdinand i 1492. Fra Alhamra er fin utsikt til byen.

Alhamra i Granada

Vi kjørte videre mot Cordoba i kupert landskap og rekke på rekke med oliventrær. Her lages olivenolje. På 1000- tallet gjorde maurerne Cordoba til sin spanske hovedstad, og den gangen var byen en av de største i Europa. I Cordoba var vi på tur i byen, og spaserte også i smale gater.

Fra Cordoba

Så kurset vi videre til Sevilla. Da passerte vi landskap de dyrket også bomull.  Guiden var ut og plukket litt bomull, jeg bad om å få litt, og har den bomullen i albumet om turen. Sevilla er en flott by. På hotellet var en flott patio med fontene og flott flisarbeid. Denne turen i Spania ble avsluttet i Marbella på Costa del Sol.