mandag 4. februar 2019

Tur til Island, februar 2019

Neste land jeg vil fortelle om er Island, besøket på Island i 1998. Jeg hadde lenge tenkt å ta en tur til Island, der min farmor Sigridur kom ifra, og min far vokste opp sine første år. Sommeren 1998 ble det alvor, planen var å ta en tur rundt hele øya. Søndag 28. juni fløy vi fra Oslo til Reykjavik. Etter vel 2 timer landet vi på Keflavik flyplass. I Reykjavik var sol og fint vær.

Reiseruten vår
på Island

Reykjavik er en av verdens minste hovedsteder med rundt 130 000 innbyggere. Vi hadde hele ettermiddagen til å se byen, og ruslet i byens hovedgater: Austurstræti, Bankastræti, og Laugavegur   Det sies at byen har fått navnet sitt etter at første landnåmsmannen på Island, Ingólfur Arnarsson sa at der høgsetestolpene hans drev i land, der skulle han bosette seg. Så kastet han dem fra vikingskipet sitt, og de rak i land her, sier historien.

Hovedstaden Reykjavik

Ved havnen

Vi hadde også mandag formiddag til å gå rundt i gatene i Reykjavik, men klokken 13.00 var vi klare til å ta lokalbuss nordover mot Saudarkrokur der vi skulle besøke familie. Vi hadde en fin busstur  gjennom det islandske landskapet. Hjalti tok imot oss, og vi kjørte opp til byggefeltet i skråningen over stedet. Her ble det middag med god islandsk mat. Etterpå dro vi til et utkikkssted og så utover stedet.

Klar å dra
Middag hos
familien Hjalti

Utsikt

Neste dag besøkte vi Hjaltis arbeidsplass, før vi besøkte et område som var folkemuseum, det het Glaumbær. Det var eksempel på et gårdsanlegg fra middelalderen og opp til 18- 1900 århundre. Her var også se en gammel prestegård.

Hjaltis arbeidsplass
Fra Glaumbær folkemuseum

Vi kjørte videre til blant annet den kjente kirken til Vidimyrar sogn i Skagafjord. Byggemateriale er drivtømmer, og byggemåten har vært slik siden 1750.Tømmer- verket er det opprinnelige, men grastorvene er fornyet. Kirken ble fredet i 1936. Den tidligere president Eldjarn sa at dette var av den vakreste og mest stilrene byggekunst på Island.

Vidimyrar kirkja

Hjalti hadde tatt seg noen dager fri for å vise oss rundt i område og kjørte oss på lengre turer. Min farmor kom fra Skagafjordområdet, og han viste oss så mye at her må jeg bare ta et utvalg. En dag kjørte vi til Siglufjördur. En kjent gammel fiskeby. Vi så blant annet Roaldsbrakki, bygd i 1907. Her var den største saltingsplassen på Island med fire landingskaier. Vi ble vist rundt av sjefen på anlegget, og fikk smake saltet sild og et lite beger av drikken kalt Svartedauden.

Hjalti på Roaldsbrakki

Vi får smakebiter

Vi var også i Akureyri som er Islands tredje største by. En fin by omkranset av snødekte fjell. Da vi skulle videre, kjørte Hjalti, og datteren hans Maria, oss helt til Myvatn, men på veien var flere stopp. Hjalti er historiker og fortalte oss mye interessant underveis. For eksempel ved Gudefoss her sjefen for gamletroen som var Torgrim lovsigemann, kastet de gamle gudebildene da kristendommen kom til øya. Island som er en vulkansk øy, så vi selvsagt store lavaområder, og kokende kilder.

I Akureyri

Foran Gudefossen
På lavaberg
  Kokende kilde

Vi besøkte også søsteren til Hjalti som sammen med mannen drev en gård. Da kjørte vi forbi Akureyri og vider nordover forbi Husavik og opp mot Nordishavet. Her hadde de gård med både okser, kuer, kalver, masse sauer og lam, samt hester. Vi ble godt mottatatt, fikk omvisning på gården og servert middag. På bildet under ser vi fra venstre Hjalti, Maria, så paret på gården, til høyre en av barna på gården, pluss en dattersønn.

Besøk på gården

Vi stoppet også flere steder vider på veien mot Myvatn. På Island er mange storslagne fosser, nå så vi også den kjente Dettifoss. Og vi så et område med mange kilder med kokende svovel. Et skummelt område.

Ved Dettifoss

På kokende svovel-
område

Da vi kom til Myvatn tok vi farvel med Hjalti og Maria. Hjalti hadde vært en fantastisk guide med sin gode kjennskap til området, samt alt han visste om historien. Vi overnattet ved Myvatn, neste morgen startet turen med lokal buss videre rundt Island.

Fra Myvatn området
Første stopp var i Egilstadir, den eneste byen som ikke ligger ved sjøen. Vi så oss om på stedet, så pause med lunsj å Nilsens kafé. Neste dag kjørte vi buss videre mot Høfn.. Det var kveld da vi kom fram, men vi gikk en tur. Fra hotellet vi overnattet hadde vi utsikt til et utløp fra Vatnajøkul.

Lunsjstedet i Egilstadir
Kveldsutsikt mot Vatnajøkul

Neste morgen fortsatte vi siste strekningen med lokalbuss til Reykjavik. Da kjørte vi en strekning langs Vatnajøkul som er Islands største isbre. Bussen gjorde et stopp ved en elv så vi fikk sett på isen fra Vatnajøkul.

Ved isen fra Vatnajøkul

Vi passerte sørspissen på Island og gjorde et stopp i Vik. Ute i havet så vi Vestmannaøyene i det fjerne, og etter vært passerte vi den kjente vulkanen Hekla et godt stykke fra veien. Til slutt av vi framme i Reykjavik. Neste dag var mandag 7. juli, og da tok vi en opplagt tur for å se kjente steder som lå i området her. Blant annet så vi Skáholt som av mange regnes som det eldste stedet på Island. Det var lenge et av kristendommens viktigste steder. En ny kirke ble bygd på det gamle stedet i 1963

Fra Skáholt

Vi besøkte også Gullfoss, et mektig syn. Fossen er 32 m høg. Vi så det kjente Geysirområdet, og den mest kjente som heter Strokkur. Vi spiste lunsj på Geysir hotell, og da hadde vi utsikt bort til dette området der geysiren sprutet hvert 5. minutt ca.20 m til værs.

Ved Gullfoss
Strokkur

Så videre til Tingvellir. Her ble det islandske parlamentet Alltinget stiftet i 930. Verden eldste eksisterende nasjonalforsamling. Lovmannen var den øverste embetsmannen, han måtte huske alle lover, og ramsa opp halva av lovene hvert år. Han stod oppe på berget, folket satt på bøene nedenfor og hørte på. Alltinget møttes på Alltinget to uker hvert år, da var det stor folkefest.

Her har mine
forfedre gått

Neste dag var vi også på utflukt. Vi var på flere steder, her vil jeg nevne at det ble bad i Den blå lagune, der er naturlig varmt vann. Vi spiste lunsj i Sjømannastofan i Grindavik, og så et fuglefjell i området.

Varmt bad
Så fuglefjell

Vi hadde en strålende tur til Island, og fikk sett mye av Sagaøya. Siste kvelden spiste vi middag i Reykjavik på fiskerestauranten Humarhusid. Neste morgen reiste vi tilbake til Norge. Nå hadde jeg tatt turen til Sagaøya der min farmor kom fra. Jeg husker godt fra barndommen da jeg satt på fanget hennes og hun sang barnesanger for meg på sitt morsmål, islandsk. Det er gode minner å ha. Nå hadde jeg sett området der hun kom fra, Skagafjord området. Særlig takket være Hjalti ble det en minnerik opplevelse.