fredag 7. februar 2020

Om besøk i Tyrkia. Februar 2020

I Tyrkia har jeg vært to ganger. Først en ukes rundtur i landet i oktober 2004. Vi startet turen fra Antalya. Der var vi på bytur og museumsbesøk. Dagen etter startet rundturen. Her tar jeg med bare litt av de vi opplevde.

Kart over Tyrkia
Utsikt til byen fra
hotellbalkongen

Søndag 3. oktober kjørte vi oppover i Taurusfjellene over høysletter, daler og fjellpass. Jeg så mange saueflokker, flere hadde gjetere. Ved lunsjtid var vi framme ved den store saltsjøen, her spiste vi lunsj på en restaurant rett ved, så vi kunne spasere ned og se på sjøen.

Saltsjøen Saldã Gõlü

Vi kjørte videre gjennom landsbyer. Vi gjorde et stopp i Denzli der vi blant annet besøkte et gammelt teater. Så kom vi til det som jeg syntes var spesielt å se. Pamukkale, sørvest i Tyrkia, også kalt Bom- ullsfestningen. Det er terrasser som gjennom tiden er dannet av karbonatmineral.

Ved Pamukkale
Fantastisk å se

Vi overnattet på et hotell rett ved. Neste dag kjørte vi videre, og gjorde flere stopp. Jeg vil nevne besøket i Efesos. Vi hadde kjørt gjennom den frodige Meanderdalen, så kjørte vi ned til den kjente ruinbyen Efesos. Byen ble grunnlagt på 1100- tallet før Kr. Både Johannes og Paulus grunnla sine menigheter her. Utgravningene av Efesos startet på 1800- tallet, og er de største i Tyrkia. Det var underlig å gå gjennom en så gammel hovedgate og vite at her hadde også Johannes og Paulus gått.

Hovedgaten i Efesos

Vi kjørte videre fra Efesos til Izmir, det tidligere Smyrna. Byen ligge helt nede ved havet. Men vi kom fram da det var mørkt, og kjørte videre neste morgen før det var skikkelig lyst. Så Izmir hadde jeg ikke sett skikkelig, bare overnattet. Om  morgen tirsdag 5. oktober, kjørte vi nordover langs kysten av Egeerhavet. Vi passerte mange bomullsmarker, og stoppet ved en så vi fikk se de plukket bomull.

Vi så hvordan de
plukket bomull

Vi kjørte videre, og jeg vil nevne besøket vi gjorde i Bergama som vi kjørte gjennom og opp til den  300 meter høye Akropolisklippen. Her lå datidens Pergamon. Pergamentet var første gang brukt her som materiale til bøker. Her oppe var fin utsikt ned til byen fra klippen.

Utsikt til Pergamon by

I Pergamon regjerte Attaliderslekten sine konger en kort, men hektisk periode nokre hundre år før Kr. Oppe på denne klippen bodde kongen og de rike. Her var også matforrådet. Lenger nedover bodde de som var lavere på rangstigen.

Ruiner oppe på klippen

Etter å ha spist lunsj nede i byen, kjørte vi videre til Troja. Her er utgravninger til spor av7- 9 antikke byer like ved Dardanellene, men det er vanskelig å bedømme hvilke Troja Homer skildrer i Iliaden og Odysseen. Det var ved utgravning her på 1800- tallet at en arkeolog fant Helenas juveler. Man tror det var her Den trojanske krigen foregikk 700- 800 før Kr. Mange har sikkert hørt om da soldater kom seg inn på området ved å gjemme seg i en trehest som var en gave, men da hesten var på plass var den full av soldater fra motstanderen. Nå står en trehest som er laget etter beskrivelse av hesten. ved utgravningene.

Den trojanske hesten

Vi overnattet på et hotell ved Dardanellene, onsdag kjørte vi videre til Istanbul. Her var vi siste delen
av turen. Vi så selvsagt Den blå moskeen, og Chora museet, og Hagia Sofia. Privat besøkte vi Grand Bazar med 4500 butikker, her kunne man gå seg vill. En kveld var vi til middag på restaurant med blant annet folkedans. En innholdsrik uke i Tyrkia.

Den blå moskeen
Chora Museum
Fra Grand Bazar
Folkedans

Andre besøket i Tyrkia var i forbindelse med et cruise i 2015. Onsdag 18. november lå vi i havn i Izmir. Endelig skulle jeg se byen i dagslys. Vi gikk på land i strålende vær, og tok taxi i til Konak Pir, og spaserte i området der. Så til Kemeralti bazar zone, gatene ble smalere i gamlebyen. Plutselig stod vi ved en moské. En mann som stod rett ved, sa vi kunne komme inn. Vi tok av fottøyet og gikk inn. Det viste seg at det var den kjente Hisar- moskéen som er den eldste ottomanske moskéen i Izmir, bygd på 1500- tallet. Akkurat nå var ikke bønnetid, det var heldig for oss. En flott innredning.

Område ved Konak Pir

Besøk i moskéen

Vi spaserte langs havnepromenaden, og videre. Vi passerte Atatürkmuseet, der var lang kø med skolebarn. Så til gågaten i bydelen Alsaneak som er blitt en trendy plass. I sidegatene så vi bygårder i ottomansk stil. Vi tok pause på en gatekafé.

Atatürk- museet

Ottomansk stil

Pause i Izmir

Cruiset fortsatte, og torsdag 19. november lå vi i havn i Istanbul. Det første vi så i byen var Hippo dromen som først ble bygd i 203 av keiser Severus, men ble senere utvidet av keiser Konstantin den Store. Da ble her plass til 100 000 personer, folket likte hesteveddeløp. Her på plassen står også to store obelisker. Ikke lenge etter vi kom hjem til Norge, gikk akkurat her av en bombe som drepte flere turister.

På den kjente plassen

Neste besøk var i Den blå moskéen som ble bygd mellom 1609 -1619. Det var mitt andre besøk her, men den flotte innredningen med 2000 blå fliser, er fantastisk å se. Videre så vi Basilica Cistern. Vi gikk ned noen trapper, og der lå en største av flere hundre brønner under Istanbul, den ble bygd i det 6. århundre. Her var en skog av søyler, 336 søyler som hver er 9 m høye. Det var "veier" mellom radene så man kunne gå og se. Det så faktisk ut som i en kirke. Helt utrolig å se.

Basilica Cistern

Vi tok trikken til bydelen Galata. Her så vi den historiske broen Galata- broen. På fortauet der stod mange som fisket med stang. Vi gikk også opp mange trapper for å se Galatertårnet.

Fiskerne
Opp mange trapper

Senere gikk vi tilbake nedover smale gater. Nå hadde vi sett mye av Istanbul som er en stor by med sammenhengende bebyggelse langs den 60- 70 km lange nordkysten av Marmarakysten, om lag samme størrelse på begge sider av Bosporos.

På vei tilbake

Skipet gikk ut fra Istanbul i det solen gikk ned. Istanbul er den største byen i Tyrkia, men er ikke hovedstaden, det er Ankara. Istanbul het før Konstantinopel, i oldtiden het den Bysants. Byen fikk navnet Istanbul i 1930. Et svært interessant besøk i Istanbul.

Skipet drar fra Istanbul
i solnedgang

Da har jeg vært i Tyrkia to ganger, og setter Tyrkia opp på listen som land nr. 53 jeg har besøkt.