fredag 14. februar 2020

Turen til Skottland 2014, del 2. Februar 2020

Vi fortsatte videre til byen Mallaig som er et viktig trafikknutepunkt og fiskehavn. Det var her en del av filmen Breaking the Waves ble spilt inn i 1996. Herfra tok vi ferge til Isle of Skye. Turen tok en halv time.

Fra Mallaig

Isle of Skye sies å være den vakreste av øyene i Indre Hebridene, og er den største. Historien forteller at norske vikinger erobret Hebridene på 800- tallet, og styrte her i 400 år. Senere hørte øyene formelt til Skottland, men ble styrt i 200 år av McDonaldklanen. En annen mektig klan i området var McLead.

Grønt landskap på
Isle of Skye

Vi kjørte til en liten by som het Port Righ. Nede ved havnen var fint med alle husene i kvikke farger. På bukten lå mange båter. En idyllisk, liten by.

Hus med kvikke farger

Båter på bukten ved
Port Righ

Neste besøk var på Dunvegan Castle. Det er det eldste slottet som hele tiden har vært bebodd i Skottland. Slottet har vært hjem til øverste leder for McLeod klanen i 800 år. Inne var ikke lov å ta foto. Slottet lå fint til ved en innsjø.

Dunvegan Castle
Fint ved innsjøen

Vi hadde dratt til Isle of Skye med ferge, men tilbake kjørte vi med buss, for det var også bru til fastlandet. Vi kjørte til et ganske øde sted som het Kyle of Lochalsh. Hotellet vi skulle overnatte på lå ganske ensomt til, men lå nær Atlanterhavet.

Hotellet lå øde til
Hotell Balmacara

Mandag morgen 21. juli dro vi videre. Første besøk var til Eilean Donan Castle. Slottet ble først bygd tidlig på 1200- tallet som vern mot vikinger. Slottet ligger egentlig på en øy, men det er bru man kan gå ut til slottet. Mye har skjedd gjennom historien, men det ble reparert i starten på 1900- tallet. Slottet er et av det mest fotograferte i Skottland, og det er svært populært å holde bryllup her. Mange filmer har tatt opp scener her, også en 007- film. Da vi gikk, stod en kar og spilte sekkepipe. De sa at han hadde spilt i bryllupet til Madonna da hun giftet seg med en skotte.

Slottet
Han som spilte sekkepipe

Turen gikk videre mellom grønne koller og daler, så kom vi til Fort Augustus, der gjorde vi et stopp. Her var privat tid, og  gikk en tur i byen, og spiste privat lunsj. Se på den flotte karen i kilt.

Gatebilde fra Fort
Augustus

Turen gikk videre langs Loch Ness, en idyllisk innsjø, men er kjent for legenden om uhyret som lever her. Vi hadde et stopp og gikk ned til sjøen. Jeg gikk ned til bredden, men kunne ikke tenkt meg å vasse i kanten. Tenk om Nessie dukket opp!

Ved Loch Ness

Vi fortsatte til byen Inverness, der sjekket vi inn på hotell. Vi hadde privat tid før vi skulle spise middag, så vi hadde tid å se på byen. Det var en fin by, særlig ved kanalen. Iverness blir kal for hovedstaden i det skotske høylandet.

Tur i byen
Fint ved kanalen

Tirsdag morgen kjørte vi videre. Vi kurset mot Spyside som er et av de skotske whiskydistriktene. Vi besøkte et av de mest kjente destilleriene langs "The WhiskyTrail. Så videre på svingete fjellveier gjennom The Grampian Mountains. Det var et meget fint landskap.

Besøkte whiskysted
Flott natur

Vi stoppet i landsbyen Braemar i Aberdeenshire, her hadde vi privat tid og spiste privat lunsj. Jeg holdt lag med en dame fra gruppen, og vi spaserte i byen. Landsbyen er kjent for Høglandslekene som blir holdt her. Jeg var inn i en liten kirke, den var enkel både ute og inne.

I Braemar
Enkel kirke

Vi kjørte til Edinburgh der vi tok inn på hotell. Om kvelden skulle noen av oss på skotsk aften. Det ble middag med god mat, og mye underholdning.

Middag
Dans

Onsdag var først offisielt program, da besøkte vi først et utkikkssted over byen. Her var også flere minnesmerker. Så besøkte vi Edinburgh Castle som delvis er fra 1000- tallet. Det troner oppe på borgklippen.

Utsiktsted
Fra Edinburgh Castle
Oppe ved slottet
Utsikten her oppe
var utmerket

På ettermiddag var privat tid, da spaserte jeg sammen med en norsk dame fra gruppen og så på bylivet. Vi så en kirke som het St. Johns Episcopal Church. Jeg gikk inn og så på kirkerommet. Vi avsluttet den private kvelden med middag på en italiensk restaurant. Nest morgen skulle vi reise hjem fra Skottland.

Kirken
Kirkerommet
I Edinburgh

Det ble en interessant rundreise i Skottland, og nå blir landet oppført på listen som land nr. 54 jeg har besøkt.

Flagget til Skottland

OBS: Nå drar jeg på tur, derfor blir det stille på bloggen. Neste blogg kommer tirsdag 25. februar. Da skal jeg fortelle om turen.