torsdag 27. februar 2020

Vintercruiset, del 3, februar 2020

Etter besøket i den fantastiske blomsterhagen, tok vi taxi til Mall of the Emirates. Bygget ble åpnet i 2005, og ligger på Sheikh Sayed Road. Senteret har flere etasjer med mange butikker, restauranter, kafeer, samt teater og kunstsenter. Mest kjent er Ski Dubai. Det er Midtøstens første innendørs ski- anlegg innendørs. Den hadde noen av oss sett før, men nå stod vi igjen og kikket ned på skibakken gjennom vinduene. Artig å se skibakken og skiheisene. Flere stod klar i fullt skiutstyr.

Fra bakken
Folk klare i skiutstyr
Skiheisene øverst
i bildet

Etter å ha ruslet rundt en stund her, spiste vi lunsj. Så taxi til en av strendene i Dubai. Planen var ikke å bade, men å se på folkelivet. Først gikk vi til hotell Hilton som lå nær stranden, der slappet vi først av med en forfriskning. Noen av oss gikk en liten tur på stranden, en god del folk solet seg.

En tur på stranden
Mye folk
En forfriskning

Da resten av gruppen kom, gikk vi ned på en utekafé nærmere stranden. Vi hadde god utsikt til verdens høyeste pariserhjul, det er 210 meter høyt. Det tok seg flott ut i den gylne solnedgangen.

Solnedgang
På strandkafé

Vi bestemte oss for å spise middag på hotell Hilton siden vi var rett ved hotellet. Vi gikk dit og fikk bord. Det ble en god middag i godt lag.

Ved middagsbordet.
Det var bare noen timer igjen av dagen, og når klokken passerte midnatt, ville en av gruppen ha et jubileum. I stillhet ble det trukket i trådene, og da vi kom til desserten, ble det forhåndsfeiring. To fra gruppen som underholdt kom til bordet, en spilte fiolin, og vokalisten sang og vi andre stemte i bursdagssangen. Det var en fin start av jubileet på forhånd. Etter dette tok vi taxi til hotellet.

Bursdagssangen
Kakestykke og hilsen

Neste morgen som var mandag 17. februar, våknet jeg i det fine rommet mitt på hotell Mövenpick, og så på utsikten og på været som var strålende. Det var avreisedag, men ikke før omtrent tre timer.

Fint hotellrom
Utsikten fra rommet

Vi hadde tid til en spasertur i det fine været, og kurset mot Dubai Mall. Vi passerte hotell Address og vi så i det høye tårnet.

Gatelangs
Vi så det høye tårnet

Vi stoppet opp her

Så siste stykket til Dubai Mall. Men før vi gikk inn, satte vi oss ved et bord på utekafeen foran senteret. Jeg spiste en god osteburger.

Snart framme

God osteburger

Etter en liten handlerunde, måtte vi starte på hjemvei. Rett ved Dubai Mall ligger en bro, der var folkelivet i gang. Men nå måtte vi gå tilbake til hotellet.

Ved broen
Vi er kommet
til hotellet

Nå måtte vi pakke siste rest, ta med bagasje ned i resepsjonen og sjekke ut. Så taxi til cruisehavnen.
Der var mange prosedyrer før vi fikk gå om bord i cruisebåten. Til slutt var alt klart og vi kunne gå om bord.