torsdag 13. februar 2020

Turen til Skottland i 2014, del 1. Februar 2020

I min opptelling av land, vil jeg nå ta med Skottland som er en selvstyrt region av Storbritannia, men har eget skotsk parlament fra 1999.

Kart over Skottland

Jeg dro på en ukes rundtur i Skottland torsdag 17. juli 2014. Vi landet i Edinburgh, men kjørte derfra direkte til Glasgow som er Skottlands største by, og den tredje største i Storbritannia. Her kjørte vi først en rundtur i  byen, så besøkte vi det kjente museet Kelvingrove Art Gallery and Museum. Her så jeg et av Salvadore Dalis mest berømte maleri, Kristus på korset. Vi sjekket inn på hotell i Glasgow, og hadde tid å rusle rundt å se på byen.

Museet vi besøkte
Dalis mest kjente
bilde
Bybilde
Kveld i Glasgow med
en fra reisegruppen

Lørdag morgen fortsatte turen, og første stopp var i den lille byen Luss. Vi spaserte en tur i byen langs alle fantastiske hagene som bugnet av blomster. Vi spaserte helt ned til sjøen.

Fra Lus
Masse blomster
Gikk ned til havet

Vi fortsatte bussturen vestover gjennom et landskap med høge, grønne åser. Vi stoppet for å se på utsikten. Videre til Inveraray, der vi først så slottet som lå ovenfor byen. Det ble bygd i 1740- årene av datidens hertug av Argyll. Nå var det dagens hertug som bodde der.

Grønne åser
Inveraray slott

Vi spiste lunsj i byen, så hadde vi privat tid å rusle rundt i den sjarmerende byen. På havna var lavvann, så båtene stod på sanden. Det kan være 4,5 m forskjell på lavvann og høyvann. Da vi dro, stod en stram kar og spilte sekkepipe.

En sjarmerende by
 Lavvann
Stram kar

Vi kom til byen Orban som lå ute ved kysten, her sjekket vi inn på hotell for to netter. Her spiste vi middag, men før middagen gikk jeg en tur i byen sammen med en dame fra  reisegruppen.

I byen Orban

Neste morgen gikk vi samlet til fergeleiet i Orban, der gikk vi om bord på en ferge som tok oss med til første øya vi skulle besøke i Indre Hebridene. Fergeturen tok 45 minutter. På øya Mull kjørte bussen oss tvers over øya til Fionnphort. Derfra fulgte vi en liten båt ut til den lille øya Staffa. Her gikk vi opp 42 meter på en bratt stige, så gikk vi langs åskammen der vi skulle se hvor lundefugler har reir.

På øya Mull
På øya Staffa gikk vi
langs åskammen
På øya Staffa og ser etter
lundefugler
Så tilbake og ned
trappene til båten

Vi besøkte også øya Iona, en grønn øy med hvite sandstrender ved Atlanterhavet. Iona ble av kelterne kalt Druidenes øy. Her utførte hellige menn mystiske, religiøse ritualer. Men senere ble øya kristen dommens vugge for britene. Her så vi ruinene av et gammelt nonnekloster. Munken Columba ble bannlyst i Irland, og rømte til Iona, og her reiste han det første kristne klosteret i 568. Det ble gjenreist på 1930- tallet.

Var gammelt nonnekloster

Kloster gjenreist
på øya Iona

Fra øya Iona

Søndag 20. juli dro vi videre og kjørte gjennom turistbyen Fort William. Vi gjorde et stopp ved Caledoniakanalen som strekker seg fra Iverness i øst til Fort William der jeg nå stod. Vi hadde privat tid, og jeg gikk til slusene og så båtene som lå der. Videre stoppet vi i en liten by som het Glenfinnan. Der gikk vi ned til stranden og så der bonny prins Charles Edward Stuart kom i land fra en liten robåt i 1745. Han ville hevde sin fars rett til Englands og Skottlands trone, men det gikk ikke så bra.