lørdag 2. mai 2020

Mai 2020 har startet

Da har vi begynt på tredje og siste vårmåned i dette året. Først en liten titt på siste dagene i april. Søndag var jeg ute og gikk tur sammen med to andre fra familien. Nå pryder våren naturen, et sted stoppet vi for å beundre en flott bjørk med hengende greiner.

Ved treet

Videre passerte vi et epletre, vi så på greinene som var klipt til for sesongen at det var gammelt. Midt i var et lite fuglebur. En fin liten statue passerte vi, og flere steder blomster ved husveggene.

Gammelt epletre
Søt statue
Blomster ved en husvegg

Som nevnt før, liker jeg å se på bilder, særlig de som er noen år gamle. En dag kom jeg over  bilde av en jeg er tante til som kom på besøk da jeg bodde på Sunnmøre. Jeg sendte bildet gutten på bildet sin mormor. Hun sa at nå var gutten blitt en flott ung mann, og lignet dermed litt på henne.

Mor og sønn

Denne uken fikk jeg hilsen fra et par som var med i reisegruppen til turen som gikk til Malaysia og Borneo, de sa det var en flott tur, og jeg var helt enig. Det var en eventyrreise. 

De var med på turen
En dag så jeg at de minste i barnehagen i nærheten gikk på tur, de var godt kledd. Så kom fredag som var 1. mai og da var været grått og det regnet.

De små ut på tur
Været skiftet

I media leser man stadig om utviklingen og spredning av koronasmitten. Til tross for alt alvoret, måtte jeg smile til bildet som fulgte med en tekst om sommerferien som helst trolig blir lagt til Norge. Den viser et par som er på fisketur, og da kan det hende det fortsatt kan få styggedommen på kroken. Vi må fortsatt huske å vaske hendene, sier Erna.

Turister i eget land
   
I år ble det ingen feiring 1. mai, bare en liten markering her og der. I Norge er som kjent 1. mai en offentlig flaggdag, og fridag i Norge. Dagen har også tradisjon som vårfest, på engelsk kalt May Day. For mange en beleilig fridag. Men i år ble den litt spesiell da folk ikke fikk samle seg, og det regnet.

Vårblomster
 
Men 1. mai skulle kalenderne snues om, jeg syntes jeg nettopp hadde bladd om. Tiden ser ut til å ha hastverk. Først de fine bilde for mai med førerhundene. Så kalenderen med bilder malt av personer som er handikappet. Bildet er malt med en pensel holdt med munnen.     
  
Skal bli førerhunder
Utrolig godt gjort

Tredje kalenderen er fra Herøykalenderen, og viser et bilde fra Leikong, en bygd i Herøy på Sunnmøre. Leikong tilhører Leikanger sokn. Bilde er tatt en gang mellom 1918- 1924.
Da er vi i gang med femte måned i 2020.

Bilde fra Leikong



    




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar