tirsdag 5. mai 2020

Om Morgan Freeman, mai 2020

På Netflix gikk jeg inn på serier for å finne en interessant serie, da kom det oppet et program med et kjent ansikt. Sannelig var det ikke Morgan Freeman, den kjente amerikanske skuespilleren. I dette programmet reiste han rundt i verden for å høre om de forskjellige religioner om deres lære. Det endte med at jeg så alle tre sesongene, i dag skal jeg se siste programmet i sesong 3.

Serien jeg har sett

Han reiser rundt i verden i et privatfly, og oppsøker prester i kirker, i templer, og snakker mellom annet med munker. Vi hører om mange typer av menigheter og tro. Her får man se og høre mye rart, men også svært interessante ting. Jeg angrer i alle fall ikke på at jeg så programmet.

Reiser rundt i verden
Dyktig kar

  Men det jeg spesielt knytter til Morgan Freeman er hans innsats i filmene Frihetens regn, og Driving Miss Daisy. Freeman ble født i Memphis i 1937. Han har spilt på teater, og i mange filmer. Han fikk sin første filmrolle i 1971. Han har vunnet mange priser, jeg kan nevne Oscar, og Golden Globe.

Morgan Freeman

Han spilte i flere storfilmer fra 1980- årene. Mest kjent er sikkert filmen: Frihetens Regn fra 1994. Det er en amerikansk dramafilm basert på en novelle av Stephen King. Freeman spiller en av hovedrollene. Jeg så filmen, det er en av de beste jeg noen gang har sett. Men så ble den nominert til 7 Oscar. Freeman fikk Oscar for beste mannlige hovedrolle. Filmen er blitt stemt fram som tidenes beste film.

Filmplakat

 Freeman spiller kjempegodt
Fra filmen

Jeg vil også nevne filmen Driving Miss Daisy. Det er en amerikansk komedie/dramafilm fra 1989. Han spilte hovedrollen i teateret og i filmen som er basert på Alfred Uhrys skuespill. Det ble Oscar for beste film. I Miss Daisy spiller han sjåføren for den eksentriske sydstatsenken Daisy, og blir hennes sjåfør i 25 år. De blir gode venner. Jeg syntes det var en svært god film.

Filmplakat
Fra filmen
Det ble et fint vennskap
etter hvert

Jeg liker Morgan Freeman svært godt. Han er en stor skuespiller, og i serien jeg nå har sett ham, er han dyktig når han loser oss gjennom et mylder av religiøse troer. Han har en stjerne på Hollywood Walk of Fame. I august 2008 ble han alvorlig skadet i en bilulykke, men i serien jeg nettopp har sett ser ikke det ut for å hemme stjernen der han besøker land rundt om i verden.

En sjarmerende og svært
dyktig mann
   


  
   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar