fredag 22. mai 2020

Statuer rundt om i verden, del 2. Mai 2020

Denne gangen starter jeg langt bak i tid, for jeg studerte statuen av Farao II. Han levde fra 1303 til 1213 før Kr, og var farao i det 19. dynasti. Jeg var på tur i Egypt i 2007, og besøkte nå et utendørs museum i byen Memphis som hadde vært første hovedstaden i Egypt. Nå studerte jeg faraoen som hadde vært en av de mest kjente kongene i oldtidens Egypt, ofte kalles han "den store".

Faraoen
Utendørs museum

Så til en president. På min første reise i USA ut på 1990- tallet, besøkte vi også Washington DC. Da så jeg statuen av Thomas Jefferson som var USAs tredje president fra 1801 til 1809. Han hadde også vært minister, forfatter og slaveeier, men prøvde å redusere slaveriet og få slutt på det.

Statuen av presidenten
Jefferson Memorial i
Washington DC

Neste jeg vil ta med er Pave Paul II. På en helgetur i Krakow i 2017, besøkte vi Wawel- slottet som ligger på en liten høyde over byen. Noe av det første vi så da vi kom inn på området var statuen av paven. Krakows erkebiskop ble valgt til pave i 1968, og da tok han som pave navnet Johannes Paul II.  Han ble selvsagt svært populær i hjemlandet Polen. Oppe på området ved slottet var et fint område.

Paven
På slottsområdet

Etter paven tar vi et skritt høyer, neste er statue av Jomfru Maria. Bildet er tatt på en rundreise i Tyrkia i 2004. Vi var på vei til Efesos, men gjorde et stopp på en høyde ovenfor byen. Vi gikk til et gammelt hus, og der mente de at Maria en gang hadde bodd. Inne så jeg der var et kapell. Statuen stod litt nedenfor huset.

Jomfru Maria

Utenfor inngangen
til huset

Her passer det å ta med "Den gylne Buddha". På en rundreise i Thailand i 1999, besøkte vi først Bangkok. Da besøkte vi tempelet der statuen stod. Statuen skal være fra 1200- tallet, den var skinnende og flott.

Den gylne Buddha
Utenfor tempelet

Nå til noe helt annet. På en kjøretur i USA i 2015 var vi nå på vei opp i høyden til Smokey Mountains. På toppen var utmerket utsikt til fjellene. Så kjørte vi ned på andre siden, og der var statuen jeg skal nevne. En flott statue i tre, den viste en staselig indianer av cherokeestammen. Det var av han som laget alfabetet til stammens språk. Han kalte sidene med den hvite manns skrift for "snakkeblad". Denne karen måtte være et geni siden han laget alfabetet.

Statuen av indianeren
Utsikt til Smokey Mountains


På denne turen kjørte vi også i traktene der Dolly Parton kommer fra. Vi gjorde et kort stopp i byen Sevierville, Dolly vokste opp i høyden ved denne byen. Her i byen stod en statue av den berømte sangeren. Hun satt barføtt på en stein og holdt på gitaren. Jeg gikk en kort tur i byen og tenkte at her har hun sikkert gått mange ganger.

 Ved statuen av Dolly
I Sevierville

På en kjøretur i Sør- England i juli 2016, besøkte vi også byen Bath. På en spasertur i byen gikk vi oppover mod en høyde, og der kom vi forbi stedet forfatterinnen Jane Austin hadde bodd. Der stod en figur som skulle forestille henne. Oppe på høyden av gaten var også fin bebyggelse.

Sammen med forfatterinnen
Fra Bath
  
Jeg var på en rundtur i Irland, og en dag skulle vi besøke landets største halvøy. Da besøkte vi også et sted som het Waterville. Her hadde vi privat tid, og jeg ruslet en tur og så på naturen. Da så jeg en statue av Charlie Chaplin, en kjent figur fra mange filmer, særlig fra før i tiden. Han var iført sitt vanlige kostyme. Det ble fortalt at han besøkte stedet første gang i 1959, etter det kom han med familien på ferie hvert år i 10 år.

Sammen med Chaplin
Fra området

Neste statue er av en skurk. Jeg hørte om Ned Kelly på en rundreise i Australia. Vi hadde overnattet i gullgraverbyen Bechworth, nå var vi på vei til Melbourne, på vei dit stoppet vi i en liten by som het Glenrowan. Der så vi statuen av Ned Kelly, han hadde på seg "uniformen" han brukte under ran. Her i denne byen prøvde han seg på et ran, men ble tatt til fange og arrestert. Så ble han ført til Sydney. Der ble han hengt. Hans siste ord var: Slik er livet.

Skurken
Så Melbourne

På en busstur i Skottland i 2013, stoppet vi et sted som het Tralee. Her skulle vi se en park, og den var fin med masse roser. Men vi skulle også se statuen av et ungt par. Det knyttet seg en tragisk historie til paret. Den unge piken hadde vært like fattig som den unge mannen var rik. Det gikk ikke i den tiden. Han ble skuldet for noe han ikke hadde gjort, og rømte til India. Etter noen år kom han tilbake, men da var piken død. Da reiste han til Amerika og giftet seg, men forble svært ulykkelig.  Han reiste tilbake til Tralee. Da han døde, ble han gravlagt sammen med piken. Endelig var de sammen. De er blitt hedret med denne statuen.

Det unge paret
Fin park

Jeg vil avslutte med en norsk statue. Den står i min tidligere hjemkommune på Sunnmøre, i Herøy kommune. Den står i Ytre Herøy, ved havet. Den viser en mor med sine to små barn som venter på at båten skal komme fra fiske. I gamle dager var det ikke telefon eller radioforbindelse, derfor visste de ingen ting om mennene før de så båten stime inn fjorden. Kvinnene holdt utkikk og håpet på at båten måtte komme tilbake dette året også.

Kommer de i år også?
Fra Fosnavåg



 
     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar