onsdag 20. mai 2020

Statuer rundt om i verden, del 1. Mai 2020.

Når jeg er ute å reiser, liker jeg å stoppe opp og se på statuer. Det er mange typer, men her skal jeg ta for meg mer og mindre kjente personer. Først tar jeg med Makarios. Vi var på Kypros for mange år siden, og hadde denne dagen tatt en tur til hovedstaden Nicosia. Statuen stod utenfor presidentboligen i byen. Erkebiskop Makarios som ble president på Kypros i 1960, men ble styrtet ved et kupp i 1974. Da tok tyrkerne tredjeparten av Kypros, resten hører til Hellas.

Erkebiskop Makarios
Gatebilde fra Nicosia

Neste er den kjente, tyske forfatteren Goethe. Vi var på tur i Praha og Bøhmen, og en dag stoppet vi i Marienbad, et kjent kursted helt fra 1700-tallet. Europas aristokrati og litterære elite reiste hit. Her var mange flotte hotell, vi gikk en tur og så på flere av dem. Det svovelholdige vannet gjorde godt for mange sykdommer. Flere kjente forfattere oppholdt seg her, blant andre Goethe og Kafka.

Goethe
Mange fine hotell i
Marienbad

Første gang jeg så statuen av Sir Thomas Stamford Raffles, var på mitt første besøk i Singapore, vi var på vei til Indonesia, men skulle ta et stopp i Singapore. Det var Raffles som grunnla Singapore i 1819. Han steg i land på en jungelkledt øy, og forvandlet den til et svært handelsted.

Raffles
Første gang i Singapore

Moder Theresa vet de fleste hvem er. Hun ble født i Skopje som er hovedstad i Nord- Makedonia,
i  1910. Hun viet sitt liv til fattige og elendige, særlig i India. Nå var jeg med på en rundtur i landet. Utenfor museet om henne i Skopje stod statuen. Hun ble senere opphøyet til helgen. I Skopje var svært mange statuer, særlig i sentrum.

Moder Theresa
Fra torget i Skopje

På en busstur i Russland i 2010, besøkte vi blant annet St. Petersburg, en fantastisk by. En dag var vi på utflukt til byen Pusjkin, for rett ved den lå slottet Katarinapalasset. Siste biten mot slottet gikk vi, og da passerte vi statuen av forfatteren Pusjkin. Guiden stoppet der ikke, men jeg gikk bort for å se. Pusjkin (1799- 1837). Hans far kom fra en av Russlands eldste adelsfamilier, sønnen ble en stor forfatter. Det meste av Pusjkins forfatterskap er regnet som mesterverk. Etter å ha besøkt det flotte slottet, spiste vi lunsj i byen Pusjkin. I 1918 fikk denne byen navnet Tsarskoje Selo, i 1937 fikk byen navnet Pusjkin etter den kjente nasjonalskalden. Senere på bytur i St. Petersburg, passerte vi en flott rytterstatue av Peter den store.

Forfatteren Pusjkin
Her spiste vi lunsj i
byen Pusjkin

Peter den store

Så skal jeg ta med kanskje en av de mest kjente statuen i verden, Frihetsstatuen i New York. Jeg hadde sett den flere ganger før, men bildet ble tatt på en ukestur til byen i juni 2015. Vi tok ferge til Staten Island, gikk på land der og ventet på neste ferge, det gjorde også en flokk munker. Så tilbake til sentrum. På denne fergeturen får man fin utsikt til Frihetsgudinnen. Den var en gave fra det franske folk, og ble avduket i 1886.

Frihetsgudinnen i New York

Munkene venter også
På vei tilbake

Jeg tar med også Kristusstatuen i Lisboa.  Flere av oss var på en ukestur i Den portugisiske hovedstaden, og var på flere utflukter. På tilbaketur fra en av dem, ble det stopp ved statuen. Toppen av statuen rager 110 meter over bakken. Her hadde vi også god utsikt til 25. aprilbroen og innover mot hovedstaden.

Cristo Rai
Utsikt mot broen
og byen

Vi var i New Orleans sommeren 2015, og gikk rundt i byen. Ved statuen av Jeanne d´Ark, stoppet vi opp og studerte den. Hun er også kjent som Jomfruen av New Orleans. Hun ledet Frankrike i Hundreårs krigen i kamp mot England, helt til hun ble tatt til fange og henrettet. Etter å ha studert statuen tok vi pause på en kafe, for det var knallvarmt.

Jeanne d ´Ark
til hest
Så ble det pause

På en helgetur til Manchester før jul i 2012, kom vi forbi statuen av Chopin. Den berømte pianisten og komponisten fra Polen, (1810- 1849). Han reiste fra Warszawa og slo seg ned i Paris. Chopin  holdt en gallakonsert på et hotell i Manchester, året før han døde. Han var med andre ord svært syk, men likevel holdt han konserten. Dette kunne ikke innbyggerne i byen glemme, og dermed ble det en stor og spesiell statue til ære for Chopin.

Statuen

Rett før jul
i Manchester

Så statuen av August Strindberg, den svenske forfatteren (1849- 1912). Han var også dramatiker og maler. Han har skrevet romaner, noveller og drama. Til tider var han omstridt, og flyktet til utlandet. Han var også iblant plaget av psykisk sykdom. På en helgetur i Stockholm i 2015, så vi statuen av Strindberg som står på en liten høyde ved Strindbergmuseet. Forfatteren sitter naken på en sokkel, romantisk framstilt der musklene spiller i kroppen.

Strindberg
I Stockholm

Siste statue jeg skal ta med her, er av Julia Sturtevant. Vi var i 2015 et par dager i Miami, før vi dro på cruise. Nå var vi på tur i byen og var kommet til Bayfront Park. Der så vi den høye statuen av denne damen. På statuen stod: The Founding Mother of Miami. Hun var en amerikansk forretningskvinne som opprinnelig eide området der Miami ble bygd. Det var hun som overtalte Henry Flagler til å bygge jernbanen sin helt til Miami, slik vokste byen fram.