fredag 8. mai 2020

Om Etiopia. Mai 2020.

Nå er jeg kommet til siste landet som skal føres opp på listen over land jeg har besøkt. Det var Etiopia som jeg besøkte i februar/ mars 2019. Jeg har ikke skrevet om landene etter rekkefølge de ble besøkt, bare tatt det etter som det passet.

Kart over Etiopia

Første besøk i Etiopia var i hovedstaden Addis Abeba. Der så vi oss om i byen,  og på hotellet fikk vi også servert kaffe, da med en spesiell kaffeseremoni.

Fra Addis Abeba
Men var også slik
Kaffeseremoni

I hovedstaden var vi også på utflukt opp i høyden, og hadde da utsikt nedover mot byen. På vei oppover passerte vi en som for oppover med en flokk esler. Den gamle hovedstaden lå før her oppe i høyden.

Esler
Utsikt ned til hovedstaden

Vi tok fly fra Addis Abeba til Bahir Dar. Da vi lettet, hadde vi god utsikt ned til Addis Abeba. Vi landet i Bahir Dar som ligger nordvest i Etiopia ved Tanasjøen. Etter alt var klart, dro vi på båttur og så da flodhester som boltret seg rett bortenfor.

Vi tar fly
Utsikt til Addis Abeba

Flodhester

Et sted var vi på land og besøkte en gammel kirke. På tilbaketur så vi en kar med en flokk pelikaner som svømte etter båten.

Kirken Ura Kidane Mihret,
på Zegehalvøya
Alle pelikanene

Nå var rommene på hotellet klart, og vi sjekket inn. Men nå skulle vi på en utflukt til. Det ble ny båttur, men vi gikk et stykke også. Nå skulle vi se de to Nil- fossene.

Ny elvetur
Gikk forbi hytter
De fine Nil- fossene

Neste dag dro vi videre til Gondar. På veien stoppet vi i en landsby og så en kvinne laget pannekaker. Så kjørte vi videre. Jeg tror at jeg aldri har sett så mange husdyr som i Etiopia, det var folk med flokker de fleste steder. Bak flokken vi ser på bildet, er fjellet som er kalt "Guds finger".

Kvinnen i landsbyen
Fjellet kalt "Guds finger"

Vi kjørte videre, og neste besøk var på et gammelt palassområde, Fasil Ghebbi. Det var et befestet palassområdet der de etiopiske keiserne bodde på 1600- 1700- tallet, etter Gondar var blitt hovedstad i 1632. Så siste stykket mot Gondar der vi sjekket inn på hotell. Men et sted på slutten måtte bussen kjøre til side, for et brudefølge var i gøyal lek i veien. Vi ut og tok foto.

Befestet slottsområde
Brudefølget i lek

Neste dag skulle vi på en lang vandretur, Vi skulle opp til 3260 m.  Først kjørte vi til en landsby og
 fikk med to vakter og guide. Det ble en krevende tur, men de fleste av oss kom til toppen av åsen der vi skulle slappe av med piknik. På hjemtur stanset vi og så på bavianer.

Lokalguiden tar sjanser

Storslått panorama
Piknik i høyden
Blant bavianer

Neste dag fløy vi til Axum, der skulle vi overnatte. Dagen etter var vi på utflukt og så blant annet restene av Etiopias eldste stående tempel. Yehatempelet ligger nordøst for byen Adua, og dateres til 700 før Kr. Det er også kjent som Almaqah- tempelet, for det var dedikert til måneguden Almaqah av Sabas rike. Så videre til Dronningen av Sabas område, der det sies hun bodde. Hun er nevnt både i Bibelen, i Koranen, og i etiopisk historie.

Tempelrester
 Her skal Dronningen
av Saba ha hatt sitt slott

Så fløy vi til Lalibela. Her bodde vi i hytter oppe i høyden, men det var fine hytter. Og nå skulle vi besøke det som egentlig var hovedmålet for turen. Vi skulle se de berømte kirkene i området kalt
"Etiopias Jerusalem". Fantastisk å se og besøke kirkene gravet ned mellom bergsidene.

Bodde i høyden

Ved taket til en av kirkene

Vi ser i en av kirkene
Ine i en klippekirke

Vi tok fly tilbake til Addis Abeba, der var vi med på et par utflukter. Siste kvelden ble det avskjeds middag. Det var slutt på den fantastiske turen i Etiopia. Her har jeg kun tatt med litt av alt vi så i Etiopia.

Siste kvelden i
Addis Abeba

Da er land nr. 65 satt opp på listen. Etiopia var ikke siste landet jeg besøkte, men det siste som blir oppført på denne listen.  Nå i disse tider er det ikke godt å si om jeg kommer meg ut å reise til det store utland, jeg tror ikke det blir i år, men tiden får vise. Men turen til Etiopia jeg har nevnt litt fra nå, var svært interessant.