fredag 5. juni 2020

Avistegninger, juni 2020

Som jeg har fortalt før, ble det i koronatiden ryddet i mange skuffer og skap. I en skuffe fant jeg noen avistegninger jeg hadde klippet ut. De var alle fra Aftenposten, og hadde sikkert understreket temaet i ledere og kronikker. Men jeg hadde ikke notert noe, så jeg måtte bare gjette. Noen har jeg lagt ut før, nå skal jeg legge til flere, det blir de siste, så skal jeg kaste alle sammen. Som jeg sa sist, så må ingen bli fornærmet fordi det kan gjeld ditt parti. Vi må ta fram vår humoristiske sans, og ikke legge mer i dette enn det er. Vi får se på det som litt humor i hverdagen.



Den første forstår alle
hva det gjelder


Dette bildet ser ut for å være ganske gammelt, det har uten tvil noe med politiet å gjøre, men alt er sikkert bedre nå.


Her kommer vi

Bildet under er sikkert også noen år gammelt, men artig likevel. Det er noen måneder siden disse to damene lekte sammen


Det har vært brudd


Dette partiet har egentlig mer makt enn de har velgere til, men de gjør sikkert så godt de kan.


De fleste ser hvem dette er


Hva de to neste tegningene skal understreke husker jeg ikke, men det har noe med utlandet å gjøre, det må være noen år siden, et par personer drar jeg kjensel på, men aner ikke hva tema de sikter til.


Her ett tema
Her det andre




Dette er også noen år gammelt, men jeg tror det handler om samme tema som er diskutert også i dag. Det er om man skal senke stemmeretten fra 18 til 16 år. Da vil jeg ta med litt av et innlegg i denne uken om temaet i Aftenposten, skrevet av en ung mann på 18 år. Han mener det er feil, og sier at de fleste på 16 år har nok å tenke på, siden de er ferdig med ungdomsskolen, og mangler ofte modenhet og kunnskap. Han sier man bør heller gi skolen mer ansvar for å lære ungdommene mer om samfunnet og om politikk,  og sier videre at politikk handler ofte om modenhet, og om å klare seg som voksne mennesker. Personlig er jeg helt enig med 18- åringen, de fleste 16- åringer mangler livserfaring, og er lette å påvirke.


Husk humoristisk sans!
  
Neste bilde er sikkert noen år gamle. Det første er greit nok, men det andre tror jeg er angående et besøk av en kjent person. En ble tatt imot med "paraply", den andre mer diskret. Jeg tror han stikker hodet fram fra hushjørnet.


Dette husker vi
 Se på dette


Det neste to bildene tror jeg også er noen år gamle. Det første tror jeg vi kan tenke oss til, det samme om det andre. Det ser ut for å foregå i Sverige.


Samtale fra Norge


Ubåtjakt?


Det første bildet er fra et tema som aldri tar slutt. Alle har sine tanker om dette. Avistegneren har fått det artig til, men det er et alvorlig tema. Det andre bildet må man sette tankene i sving.


Hele verden kan ikke
komme til Norden


Her må vi tenke litt

 
 De to siste bildene er jeg også usikker på, men tar dem med. Første bilde tipper jeg handler om olje, det andre er jeg usikker på. Jeg ser den tyske kansleren, men der er også en i islandsk fotballdrakt.  Jeg tror det handler om Islands fotballag i et VM slo ut flere av de store lag innen fotball. Nå skal jeg gå og kaste alle de gamle utklippene, så dette blir siste innlegget med det temaet.


Noe med olje?


Gjelder det fotball?


 
  







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar