mandag 8. juni 2020

Solnedganger nær og fjern. Juni 2020

Soloppganger og solnedganger er noe av det fineste jeg ser, særlig solnedganger som vi vanligvis ser mest. Skumringen ofte kalt "den blå timen" kan også være fin, men ingen ting kan måle seg med en solnedgang. Det er tiden på døgnet da solen går ned i vest bak horisonten. Ingen forestilling kan måle seg med solnedgangen, den er i regi og fargelagt av selveste naturen. Jeg skal ta med noen av de jeg har beundret. Både her i landet og i utlandet. Første jeg tar med er fra en hjemreise, vi nærmer oss Gardermoen etter å ha byttet fly i Amsterdam.

Nærmer oss Gardermoen

Hadde byttet fly i Amsterdam

Neste bildet er tatt i det som før het Jugoslavia. Vi var på ferie i den lille byen Cavtat som lå fint til i en bukt. Fint vær og fin natur.

Solnedgang i Cavtat
Fra byen

Tre somrer på rad ferierte vi med fritidsbåten vår. Vi var langs kysten i Norge, Sverige og Danmark. Barna var flydd ut av redet, og vi foreldrene var på tur alene. De neste to bildene er fra første sommeren med båten. Målet var Danmark, men bildene under er da vi overnattet i Lillesand på vei nedover. Først en tur på land, så middag på akterdekk i fin solnedgang.

Koselig by Lillesand
Fin solnedgang

Vi var på cruise i greske farvatn, og en av havnene var Kos. Der ble landgang og vi var på privat tur på øya. Da det var tid for å gå om bord igjen, var solen på vei mot havet.

På Kos

På vei om bord i
kveldsol

Da vi besøkte Island, var vi også med lokalbuss rundt øya. Da vi overnattet i Høfn, hadde vi utsikt fra hotellet og bort til Vatnajökull, den digre breen, Europas største. Da vi fortsatte med bussen neste dag, kjørte vi langs breen, og det ble stopp i nærheten.

Vatnajökull i solnedgang

Nær breen

På et cruise i Middelhavet var en av havnene i Italia, i Napoli. Derfra tok vi en liten båt til øya Capri, der vi skulle være noen timer. Da vi var tilbake i Napoli og skulle gå vider fra havnen, var solen på vei ned.

Bildet tatt fra
toppen av Capri
Avgang fra Napoli

Så tilbake til fritidsbåten og første turen med den, nå var vi kommet til Fredriksund. Da vi passerte Skagerak var sjøen stille som et stuegulv. Nå lå vi i havn, og vi besøkte kjentfolk her. De tok oss med på biltur, og da så vi blant annet den svære vindmøllen under. Om kvelden var vi tilbake på båten, og en strålende solnedgang over havn og sjø.

Svær vindmølle
Kveldsol over havna

Da vi var på rundreise i Vietnam, var vi kommet tilbake til Hanoi, og en kveld skulle vi på båttur på Mekongelven. Vi skulle på et besøk, men det er en annen historie. Nå var det fint på elven med skinn av solen som var på vei ned. Vi fikk servert kokosmelk.

Vi har fått kokosmelk
Solen på vei ned
over Mekongelven

For et par år siden var jeg på Sunnmøre for å feire familie, tre unge damer hadde slått seg sammen og holdt et heidundrende jubileum i Gjerdsvika i Herøy Kommune, i min tidligere hjemkommune, men jeg bodde nærmere Ulsteinvik. Vi som kom fra Oslo bodde på hotell i Fosnavåg, men var nå kommet til Adolfbuda der jubileet skulle foregå. En kjekk kveld, og ute en fantastisk solnedgang.

Unge søstre og jubilanter
Utenfor Adolfbuda
En strålende kveld

Et år var vi på en måneds langtidsferie på Tenereife, vi fikk sol og trim en hel januar måned. Vi var også på flere turer og så mye av øya. Vi bodde på hotell i Los Americas, og vi så mange fine solnedganger.

Greit å trimme her

Solnedgang på Tenerife

Jeg skal også avslutte med en flytur. Vi hadde vært på kjøretur i Texas, USA, og var på vei fra Dallas til London, og fikk med en flott solnedgang. Men da vi lettet fra London var været grått og regn. Vi kurset mot Oslo.