onsdag 10. juni 2020

Solnedganger i verden, del 2. Juni 2020

Som nevnt liker jeg å se solnedganger, her skal jeg ta med en del til, før jeg går over på andre temaer. Først vil jeg starte med Lanzarote. Der var jeg en uke i 2017, og hadde utsikt til havet fra balkongen på rommet mitt. Været var strålende hele uken, jeg så flere flotte solnedganger.

Sett fra balkongen

Fint på Lanzarote

I juni 2014 var jeg på en ukestur til New York sammen med flere fra familien. En dag skulle vi se
solnedgangen over The Big Apple, et kallenavn byen fikk etter en reklamekampanje om New York i 1970- årene. Vi hadde skaffet oss billett på Rockefeller Center, og var på plass i god tid. Vi tok heis opp til 69. etasje, derfra en trapp opp til taket. Der hadde vi utmerket utsikt da solen gikk ned over New York.

Fin by New York

Solnedgangen gir fint lys

Kveld i New York

I del 1 fortalte jeg om sommerturen med fritidsbåten vår som jeg døpte Platon. Vi var på vei til Danmark, og en av havnene vi overnattet der var Gileleje, Vi var på land og så på byen med de spesielle husene. Om kvelden var det flott å se solen gikk ned over alle båtene på havnen.

Spesielle hus

Solnedgangen

Rundturen i Australia i 2005 ble litt av et eventyr. Vi var på vei for å se Ayers Rock, også kalt Uluru.  Første glimte fra bussen var spennende, og senere da vi kom nær og jeg kunne ta på det spesielle berget. Men toppen var da vi om kvelden så solen gå ned og berget ble rødere og rødere. Vi fikk et glass vin av guiden, og synet vi var vitne til kommer jeg aldri til å glemme.

Første glimt av Uluru

Ayers Rock i Solnedgang

Et fantastisk syn

En del av påsken 2019 var vi hos familie i Stettin. Det er fint lys når solen nærmer seg nedgang. En dag på denne tiden gikk jeg en runde i hagen, der begynte lyktene å tennes, på terrassen ved kjøkkenet satt noen og pratet i den fine kvelden

Solnedgang

Lyktene tennes
i hagen

Prat på kjøkkenterrassen

For mange år siden var jeg med på en privat tur, og en av havnene på turen var i Frankrike, Dunkirk.
Vi gikk tur i byen som fikk hard medfart under Andre verdenskrig, fortsatt så vi kulehull i kirken Church of Saint- Éloi. Videre kom vi til en kar som stod og fisket i solnedgangen. Vi kom i prat med mannen som fortalte han kom hit helt fra Belgia for å fiske.

Kirken med kulehull
Solnedgang i Dunkirk

Så til hjemlige trakter. Da jeg bodde på Sunnmøre, lå huset slik til at vi hadde god utsikt til hav og fjell. Bukten gikk inn dit, men storhavet var lenger ute. Det var en strålende utsikt fra verandaen som var på forsiden av huset. Ved garasjeveggen blomstret det villig. Jeg gikk trimturer i unik natur, særlig sammen med naboen Grete. Først gikk gikk vi opp Skaret, på toppen der var i sommerhalvåret en fantastisk utsikt ned til ytre del av bygda, så ned til veien og vi spaserte innover dit vi bodde. Men ingen ting slo solnedgangen jeg ofte så fra verandaen.

Det blomstret ved
garasjeveggen
Utsikt fra Skaret
Solnedgangen var
fantastisk

Neste jeg vil nevne er fra mitt første besøk i USA. Naboen Marit og jeg tok med våre yngste sønner og dro på litt av en reise først til Seattle der vi var i tre uker og fikk en mottagelse av familie som jeg aldri vil glemme. Etter besøket her dro vi til tre byer i USA før vi reiste hjem. Siste kvelden før vi skulle reise fra Seattle, ble det avskjedsmiddag hos Fran som bodde litt utenfor byen og hadde utsikt til Stillehavet. Et flott bord ventet oss og nydelig mat servert. Før vi satte oss til bords, beundret vi utsikten mot Stillehavet i solnedgang. Dagen etter var avreisedag fra Seattle, og flere ble med til flyplassen og tok farvel. Dessverre er  flere av de vi besøkte gått bort, men jeg vil aldri glemme dem og det utrolige oppholdet de gav oss.

Før middag
Solnedgang

Klart for avskjedsmiddag
Klar for avreise på
flyplassen i Seattle

I 2015 hadde vi vært på cruise i Middelhavet og gikk på land i Venezia, på kaia skulle vi hente bagasjen, men da fikk vi oss en stuss. En mengde kofferter stod på et digert område, og det gikk en stund før vi fant våre kofferter. Heldigvis er de nå blitt et system så vi vet hvilke sone man skal gå til.
Vi fant bagasjen vår, dro til flyplassen og tok fly til München, der byttet vi fly til Oslo. Nå fikk jeg som hadde vindusplass, se en flott solnedgang i horisonten, en fin forestilling.

Hvor er våre?

En fin forestilling

Til slutt vil jeg ta med fra da to av oss i familien var i Warszawa i juli 2018 for å ta del i høytidelig heten da Henrik fikk sin diplom for avsluttet legestudie. Kvelden før dette skulle skje, dro vi til gamlebyen i den polske hovedstaden og spiste middag. Det var en fin sommerkveld, solen gikk ned og farget alt i et gyllent skjær.