torsdag 18. juni 2020

Møte med forskjellige typer. Del 1, 18. juni 2020

Når man er ute og farter, møter man på ymse typer i forskjellige situasjoner. Nå har jeg hatt god tid til å tenke på forskjellige personer jeg har møtt gjennom årene. Først vil jeg nevne typen jeg traff på første gangen jeg var i New York. Da skulle vi se på utsikten fra Empire State Building. Da kom King Kong og ville slå av en prat.

Stod på øverst taket
Artig møte

En sommer ferierte vi med fritidsbåten Platon, først til Oslo for å besøke familie, deretter gjennom  Telemarkskanalen, nå var vi på hjemvei. Vi startet fra Mandal, det gikk bra forbi Lindesnes, men så ble det så stor sjø vi måtte gå inn til Farsund. Vi gikk en tur på land, og møtte da en dame i en staselig kledning. Hun pratet med oss og fortalte at hun gikk tur i et område i byen om sommeren med turister, en rute slik vekterne hadde gjort i gamle dager. Da var vekterne brannvarslere, meldt om vindretning og klokkeslett, samt passet gatelyktene. Nå bad hun oss med en runde, og det ble en interessant spasertur.

Først Aker Brygge

Vekteren i staselig kledning

Fint ved gjestebryggen
i Farsund

Vi var på rundtur i Vietnam, og startet i hovedstaden Hanoi. Vi var på tur i byen, og nå var det  pause for lunsj i et område av byen. Vi gikk av bussen og spaserte et stykke i smale smug. Guiden åpnet en dør i muren, og vi gikk inn i en hage, der var et fint, lavt hus. Her ble vi mottatt av Generalen som han ble kalt fordi han hadde tatt del i to kriger. Mange medaljer var i glass og ramme på en vegg. Vi satte oss og fikk servering. Så kom Generalen rundt og spanderte lokalt brennevin, det var knallsterkt, men glassene var små. Jeg likte ikke smaken, men syntes jeg måtte skåle med Generalen.

Her gikk vi

Generalen

Ved bordet

På en helgetur til Manchester i november 2012, spiste vi første kvelden tapas på restauranten La Vinä. Serveringsdamen ved vårt bord var en svært hyggelig dame, og tydelig gravid. Hun pratet med oss og fortalte hun var fra Slovakia og skulle hjem til sitt land når gutten skulle komme. Han skulle hete Sebastian. Hun hadde ingen ting imot at jeg tok bilde. Nå tenker jeg at gutten er 8 år, for jeg håper alt gikk bra.

I Manchester

Sammen med serveringsdamen

På en ukestur til New York i 2014, var vi fem fra familien, en hadde studert og jobbet i New York i flere år, så vi hadde en guide som var lommekjent i byen. En ettermiddag var vi på visninger i Chelsea, et nabolag på vestsiden av Manhattan. Her er etter hvert blitt et senter for samtidskunst. Vi var innom flere visninger, men mest inntrykk gjorde møtet med kunstneren Im Goonos. Han regnes som en av de fremste kunstnerne i Korea, jeg hilste på ham og tok bilder.

Sammen med kunstneren

Flere av hans bilder
 Hva er dette?

På et cruise i Karibia i 2014, fulgte noen av oss cruiseskipet Norwegian Epic. Jeg husker godt damen som stod i gangen inn mot buffeene der vi oftest spiste frokost og lunsj. Hun stod med sprayflaske og dusjet folks hender. Vi hørte henne i god tid før vi kom, og når jeg tenker på henne hører jeg hennes glade rop som gjorde i alle fall meg i godt humør. Hun ropte: Washy, Washy, Happy, Happy. Så holdt vi fram hendene og fikk en dusj.

Kapteinen og skipet
Den blide damen
På vei tilbake
til Miami

På rundreisen i Kina hadde vi en dag vært på båttur, og gikk på land ved byen Yangshuo. Her gikk vi en privat tur og passerte et marked. Så til bussen og dro videre, men så stoppet sjåføren så vi fikk gå ut og hilse på noen karer som bar på store kurver. Vi kommuniserte med smil og tegn, ingen av oss kunne kinesisk, men artig å møte dem.

Kom fra båttur

Passerte marked
 Tunge bører

Reisen på Cuba i 2009, ble avsluttet med noen dager i Havanna. Vi bodde litt utenfor sentrum, og spaserte turer i det nabolaget. En dag besøkte vi en katolsk kirke, og da vi kom ut, møtte vi en kar som gjerne ville prate. Så trodde jeg han ville ha penger, men det ville han ikke ha. Til slutt forstod jeg han ville ha en penn, heldigvis hadde jeg en kulepenn i vesken og gav han. Mannen ble så lykkelig at han nesten gikk på kne og takket. Jeg tenker iblant på denne mannen som ble så glad for så lite som en penn.

Var i denne kirken

Pratet med mannen

Han ble svært glad

I Kenya i 2018 var vi noen dager på safari i Masai Mara. Dagen vi dro tilbake til Nairobi, var vi først på besøk i en masailandsby. Vi stoppet utenfor byen, og der ble vi mottatt av flere fra landsbyen. Så skulle hver av oss danse inn i byen med hver vår masai. Det ble morsomt.