tirsdag 19. januar 2021

Blomster som pynter opp, del 1

Jeg stod inne i stuen og så ut på balkongen, kun snø, nå er det ikke tid for uteblomster. Hvitt og kaldt, og går en ut, svever korona hvis noen passerer, går en inn i en butikk for eksempel, lurer koronaen, så der går vi med maske. Det er lett for å komme negative tanker, en må få tankene i andre baner. Jeg tenkte på blomster. Nå er det ingen som pynter opp på balkongen, og julestjernen jeg kjøpe til jul, ser heller ikke ut til å trives. Da må en tenke på blomster man har sett.

Se på dette her, hvitt og kaldt

Jeg tenkte på første turen til Thailand der vi skulle på rundreise. Vi startet i Bangkok, og overnattet første natten et stykke utenfor byen, på et hotell som het Rose Garden. Der var virkelig mye blomster, hotellhagen var et syn.

Fra Rose Garden

Vi besøkte blant annet byen Chang May, der fikk vi se en orkidéfarm. Etter rundreisen avsluttet vi turen i Hua Hin. Der var også mye flotte blomster, også i vaser som pyntet opp inne på hotellet. På bildet sitter jeg sammen med en dame fra reisegruppen, hun i rød drakt.

Orkideer i Chang May

Vasene fylt med flotte

blomster i Hua Hin

Første rundreisen i Frankrike var en ukes rundtur, og vi startet fra Nice. Det som forundret meg var alle de flott anlagte rundkjøringene, pyntet også med blomster. Vi besøkte den lille byen Baume, der så jeg en kjerre som ble brukt til blomsterarrangement. Da vi kjørte i Jurafjella, var vi en svipptur innom Sveits, et kort stopp i Genéve, ved Genévesjøen. I nærheten der et sted, så vi en klokke i plenen pyntet med blomster. Klokken gikk rett, for jeg sjekket.

Fine rundkjøringer, her
i byen Baume

Vogn som er pyntet,
i byen Sisteron

Blomsterklokken

Fra Genéve

På turen til Madrid i 2016 så vi en del blomster, enda det fortsatt var vinter. Et sted var en hel vegg pyntet med planter og blomster. Da vi besøkte Ritori- parken, så jeg blomster som pyntet opp ved en av inngangene. Til tross for at det ikke var vår enda, kunne en sitte ute på fortauskafé i sola.

Pyntet vegg
Ved Retiro- parken
Fint i sola

I 2016 ble også en tur til Serbia, til hovedstaden Beograd. Det var fortsatt vinter, men vi så blomster ganske nær Rådhuset. Og da vi nærmet oss Bohemstrøket så vi flere ting brukt til blomstervaser, også støvler. På hotellet gikk vi gjennom en gang for å komme til resepsjonen, og der hang et fuglebur med en kvitrende fugl.

I Beograd, Serbia

Litt blomster nær Rådhuset

Pussige blomstervaser

Fugleburet på hotellet

På reisen til Balkan i 2017, besøkte vi flere land. Vi startet i Tirana, hovedstaden i Albania. Ved hotellet var flere krukker med blomster og planter som pyntet opp. Vi kjørte videre, og da gjorde vi et stopp i byen Elbasan. Ved en borg så jeg en en kjerre som var livet opp med planter og blomster.

I Tirana
I Elbasan

Turen gikk også til Makedonia, der besøkte vi blant annet byen Ohrid. Nede ved sjøen var fine blomsterbed. Det ble litt surt vær ut på ettermiddagen da vi spaserte i byen.

I Ohrid

Fint ved sjøen

Turen på Balkan gikk også til Montenegro, der vi blant annet besøkte fiskestedet Virpazar. Der så vi masse sjøliljer på bukta. Jeg syntes det var idyllisk.

Idyllisk sted
Masse vvannliljer

Til slutt i del 1, vil jeg nevne turen til Lisboa i 2013. Da tok vi også et par utflukter, en gikk blant annet til byen Sintra. Der besøkte vi et stort slott, men her vil jeg bare ta med den idylliske veien vi spaserte tilbake nedover mot byen, samt de fine blomstene vi passerte.

Idyllisk vei

Søte blomster
Sjarmerende by Sintra

På denne utflukten var vi også innom byen Cascas. Her hadde vi en stund til å spasere i byen. Jeg syntes det var en fin by, og vi hadde flott vær. Et sted i byen så jeg noen fantastiske gule blomster, engletrompeter. Etter dette stoppet returnerte vi tilbake til Lisboa.