lørdag 16. januar 2021

Måltider jeg husker, del 3

 I denne siste delen om temaet måltid jeg husker, vil jeg starte med en lunsj oppe i fjellene i Etiopia. Jeg var på reise der i 2019, og var nå i Gondar. Der skulle vi på utflukt i et fjellområdet som nå var nasjonal park. Først kjørte vi til en landsby og hentet to bevæpnede vakter og en lokalguide. Vi kjørte inn mot fjellheimen, så startet fjellvandringen. Det var et krevende, men flott område.

Flott område, lokalguiden

poserer

Etter en lang og til dels krevende tur oppover og nedover i terrenget, kom vi opp til siste høyden, der ble det lunsjpakker. Utsikten var formidabel. Det var litt av en fjellvandring. På vei tilbake, så vi mye aper.

Lunsj i fjellheimen i Etiopia

 

Litt av en utsikt

Vi så mange aper


I 2019 var noen av oss på en togtur gjennom flere stater i USA. Nå var vi i Reno i Nevada, og tok en utflukt derfra til den historiske byen Virginia City. Glanstiden i byen var rundt 1870 , for da fant de sølv i området. Vi spiste lunsj på Palace saloon. Jeg spiste en god burger. I baren satt en gjest og koset seg.

I historisk by

God lunsj
Gjest i baren
Fra Virginia City

Da flere av oss var noen dager i Milano i 2017, tok vi en privat tur på Comosjøen. Først tog til byen Como, og tok båt derfra. En fin tur på sjøen, båten var innom flere steder. Ved havneområdet og videre oppover i åssidene så vi til små landsbyer. Vi hadde bestemt hvilken by vi skulle til, Bellagio, den hadde vi hørt var den mest maleriske. Det var en sjarmerende, liten by som snodde seg oppover dalsiden. Her ruslet vi rundt, og vi spiste lunsj her. Et alle tiders besøk. Tilbake tok vi hurtigbåt til Como, derfra tog tilbake til Milano.

Tur på Comosjøen

Bellagio, en idyllisk by

Spekemat til lunsj
Sjarmerende landsby

Masse blomster

På siste utenlandsreise før koronaen kom, var mange av oss på cruise i Persiabukta. Men først et par dager i Dubai. Jeg hadde vært der før, men da var ikke parken ferdig. Nå besøkte noen av oss den nye blomsterparken. Den var praktfull. Så dro vi på cruise, skipet startet fra Dubai.

Fra Blomsterparken 
Så på cruise, her
er noen av gjengen

Men det jeg skal spesielt nevne fra turen, er fra stoppet skipet gjorde ved øya Sir Bari Arab Emirates. 
Skipet ankret utenfor, og småbåter fraktet oss inn til øya. Her ble vi kjørt rundt på øya og så på mange dyr som var samlet her. Etterpå ble det lunsj nær sjøen. Det ble en fin utflukt. Så fortsatte cruiset. Vi kom igjen rett før vi måtte gå i dvale grunnet korona. Men vi var heldige som fikk med denne turen.

Første jeg så da jeg
gikk på land

Mange dyr på øya

 Så lunsj

Litt vassing før avgang
fra øya

Jammen ble det et par turer likevel i 2020, men innenlands. Jeg vil spesielt nevne turen til Finnmark, vi startet i Kirkenes og avsluttet i Alta. Men det jeg vil særlig nevne er pikniken vi hadde ute i det fri et sted ved Frierfjorden. En fin opplevelse. Finnmark har mye å by på, og en fantastisk natur. Da avslutter jeg dette temaet med bildene fra Finnmark.

I Hammerfest gikk
reinsdyr i gatene

Vi besøkte Nordkapp

Piknik i det fri

Og fin utsikt

 Bergkunst i Alta
Så dro vi fra Alta




 











   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar