søndag 10. januar 2021

Små og store måltider jeg husker godt, januar 21, del 1

Jeg satt med min spartanske lunsj, fire kyllingvinger, litt tomat og agurk, pluss en krus med te. Grunnen var at vekta viste nesten 1 kg opp, grunnet all den gode julematen. Nå måtte jeg bremse. Da begynte jeg å tenke på små og store måltider både på hjemlige trakter og ikke minst på reiser som en trøst for den magre kosten. Først tenkte jeg på de siste konfirmasjonene i familien her i området. Først Hedda. Det ble servert først lunsj, så kom kakene før avslutningsmåltidet.

Med gjester ved kirken

Ved kakene

Så konfirmasjonen til Dina, der var også først lunsjretter, og etter en pause kom alle kaker og desserter, masse god mat. Nå så jeg på den spartanske lunsjen jeg satt met, tok en agurkbit og tenkte på den gode festkaken med bilde av konfirmanten.

Konfirmanten Dina og venner

Kakebordet

Festkaken

Så fløy tankene langt av sted, jeg tenkte på den første Amerikaturen som jeg aldri glemmer. Det er mange år siden da turen gikk til Seattle der vi bodde i område Ballard hos familie. De tok oss med mange steder, og serverte oss mange gode måltider. Og mens jeg nå tok en tomatbit, tenkte jeg på to steder som verten Andreas tok oss med på. En dag tok han oss med til Nordic Heritage Museum, men først var det svensk frokost i første etasje, museet lå i andre etasje, det skulle vi se etterpå. Nå ble vi servert pannekaker med krem og tyttebær, samt bacon. Det smakte ypperlig.

Svensk frokost

En søndag tok Andreas oss med til sin faste kirke Ballard First Lutheran Church. Først overvar vi en dåp, etterpå gikk vi til rommet det var kirkekaffe. Der var langbord med kaker som foreldrene til dåpsbarnet spanderte, samt et par som hadde gullbryllup. Kakene smakte godt, og det var en spesiell opplevelse.

I Ballard
Kirken vi besøkte

Damene serverte
gode kaker

Kirkekaffe

Så vil jeg ta med en liten smakebit fra turen vår på Island. Vi besøkte slekt, for min farmor kom derfra. Nå var vi i Skagafjord- området, og Hjalti som er historiker, visste mye om landet sitt. Han tok oss med rundt og fortalte. En dag var vi blant annet i Siglufjordur, der vi besøkte Roaldsbrakki, nå museum. Her var en stor saltingsplass av sild fra rundt 1907. Sjefen der nå, bød på en smakebit av saltesild, pluss Svartedaude, en sterk drikke. Men kun en smak.
Jeg kunne tenkt meg bitene med saltesild her og nå, tenkte jeg og tok en tomatbit.

Fra Siglufjord

Hjalti på kaia
ved Roaldsbrakki
Smakebit ved museet

Noe av et spesielt måltid jeg har vært med på, var Ristaffel i Djakarta i Indonesia. Vi skulle spise middag i en restaurant som var i en tidligere bolig til en millionær. Vi tok plass ved langbordet vi i reisegruppen skulle spise, vi var nordmenn og svensker. Så  kom alle serveringsdamene, de kom med fat etter fat, etter fat. Jeg hadde aldri sett på maken. En gruppe underholdt en stund mens vi spiste.. Dette måltidet glemmer jeg aldri.

Serveringsdamene

Yngste som var med, en
svensk pike og bestefar

Så mer mat

Etter all maten måtte jeg
ut i hagen og få luft

Vi besøkte blant annet Yogyakarta også, der spiste vi middag i kjøkkenet til en prins. Det var litt av et kjøkken med spisekrok. Vi ankom med hesteskyss, og først var det underholdning av dansere. Så inn i kjøkkenet der jeg tok et overblikk, så tok vi plass ved bordet. Mye godt ble servert. Etter maten ble det også underholdning før vi dro. En spesiell opplevelse.