onsdag 13. januar 2021

Måltider jeg husker godt, del 2. Januar 2021

Jeg vil starte med en piknik jeg syntes var litt spennende også. Det var en søndag da jeg bodde i Herøy kommune på Sunnmøre. Der er som kjent en fantastisk natur med ypperlig mulighet for fjellturer og tur på sjøen  mellom holmer og skjær. En søndag stevnet vi med snekka utover i retning storhavet, men gikk først i land på Flåvær, der ruslet vi tur og så blant annet den gamle skolen. Så tøffet vi videre utover mot Skorpa. Der gikk vi på land for å se hytta der folk som måtte flykte, gjemte seg for tyskerne under Andre verdenskrig. Her lå de og ventet på skyss over til England. De ble i all hemmelighet hentet av båter. Nå visste vi om lag hvor hytta lå, men likevel nesten umulig å se. Vi fant den til slutt, gikk i land, tok med  piknikkurven og gikk mot hytta. Der tok vi pause.

Først på Flåvær

Så til Skorpa

Piknik ved den
hemmelige hytta

Jeg vil også nevne en lunsj vi var på i Ungarn. Nå var vi kommet ut på 2000- tallet. Vi var på en ukes rundtur med buss, og var komne til byen Pécs. Derfra var en tur til en nasjonalpark. Vi tok et lite skrangletog inn i parken, så skulle vi gå gjennom en skog tilbake. Vi gikk gjennom en skog med flere idyller. Da vi nesten var tilbake, ble det lunsj ute i det fri.

Utsikt fra hotellbalkongen
vår i byen Péch

Idyll i skogen

Fra et lunsjbord

På rundturen i Romania i 2015, var vi kommet til byen Brasov, der vi overnattet et par netter. Ene dagen ble vi kjørt et stykke opp i høyden til skibyen Poiana Brasov. Vi kom til restauranten som var spesiell både inne og ute. Til middag fikk vi servert flere typer kjøtt, også bjørnekjøtt. Det minste stykket vi ser på tallerkenen er kjøtt av bjørn. Jeg smakte det så vidt, bare for å ha smakt det. En spennende middag. På vei tilbake, stoppet vi oppe på en høyde og så p utsikten.

På det store torget
i Brasov
Fra hagen ved restauranten
i  skibyen

Spesiell innredning

Minste stykket er
bjørnekjøtt

Utsikt nedover fra skibyen

Jeg må nevne lunsjen ute i villmarken da vi var i Kenya, og var på safari i Masai Mara i 2018. Det var litt av en tur. Denne dagen hadde guiden med lunsjpakker, og da tiden var inne, kjørte han til et tre på en slette med god utsikt. Vi så om ville dyr skulle ville seg hit. Det ble en god lunsj på et spennende sted.

En av deltagerne

Masse dyr

Også løver

Guiden  ordner
med lunsj

Det smakte

Et spesielt lunsj

Så fortsatte safarien

I 2013 var to av oss fra familien på helgetur til Wien. Vi så mye av den flotte byen, men her vil jeg ta med da vi var på tur ut til slottet Belvedere. Det var før i tiden sommerslottet til prins Eguene av Savoia. Slottet var flott, men vi skulle se malerisamlingen, den lå oppe i andre etasje. Blant annet er der et berømt maleri av maleren Klint, det heter Kysset. Men først skulle vi spise frokost i et rom i første etasje som nå var kafé. Vi var her tidlig på dag, så jeg valgte Klintfrokost. Så opp trappen til maleriene.

Slottet

Klintfrokost
Så opp trappen
til maleriene

Til slutt her vil jeg nevne da vi drakk te ute i skogen ved Saigon. Vi var på rundtur i Vietnam, og var på utflukt fra byen jeg liker å kalle Saigon, det er et fint navn. Vi skulle se de berømte Chu Chi- tunellene som ble gravet ut av FNL- soldater under Vietnamkrigen. De hadde kun enkle redskap som hakker til arbeidet. Etter å ha sett dette, ble det te ute i skogen, samt vi fikk smake det soldatene spiste den gangen. Det ble røtter og te.

Enkle redskap

Tunellene godt gjemt

Te ute i skogen
ved Saigon

Siste del om dette temaet