lørdag 5. mars 2022

Hovedstader jeg har besøkt, del 8

I 2015 var jeg på en ukes rundtur i Hellas. Vi startet i hovedstaden Athen. Jeg hadde besøkt byen før, men ikke sett den så grundig som denne gangen. Athen er en av verdens eldste byer med en historie på om lag 3400 år. Storbyområdet har over 3 millioner innbyggere. Jeg slo lag med en fra reisefølget og besøkte Plaka som gamlebyen heter. Her er mange spisesteder.

Gatebilde nær hotellet

Mange spisesteder i gamlebyen

Det Athen er mest kjent for er Akropolis som ligger på en 156 m høyde. Her er ruiner av flere historiske antikke bygg, særlig berømt er Parthenon. Her oppe var strålende utsikt over hovedstaden Athen.

Der oppe ligger Parthenon

Oppe på toppen

Der oppe er flott utsikt over Athen

I mai 2019 var vi en tur til Zürich, og derfra tok vi også en tur til Liechtenstein, til den lille hoved  staden Vaduz. Der bor ca. 600 personer. Jeg visste byen var liten, men ble overrasket  over hvor liten den egentlig var, kun med en fem seks gater.

Bygg i Vaduz

I Vaduuz

Fra en gate, fyrsteslottet
på toppen

Vaduz ligger i Alpelandskap, noe vi ser fra byen. Det var helt spesielt å besøke det lille landet, og den bitte lille hovedstaden. Så var det tid å gå dit bussen skulle hente oss.

Hovedstaden i fjellheimen

Venter på bussen

I 2019 var et aktivt reiseår, på slutten av februar og starten på mars var jeg med på en spennende reise i Etiopia. Vi startet i hovedstaden Addis Abeba. Etter å ha sjekket inn på hotellet, ble det kaffeseremoni oppe på takterrassen. Det ble flere slike kaffeseremonier flere steder vi besøkte.

Utsikt fra takterrassen

Så klar for kaffeseremoni

Vi var på rundtur i byen, her var mye folk ute, særlig da vi kjørte gjennom et marked.  Fattige strøk, men også bra områder.

Marked med mye folk

Også bra områder

Vi kjørte opp i høyden over byen, der spaserte vi langs et marked med boder. Lenger oppe var utsikt nedover mot byen. Addis Abeba er ikke en by der vestlige turister bør går alene. Her er mye fattigfolk som kan fristes å ta ting. Vi satt for det meste i en buss.

Besøkte et marked
utenfor sentrum

Fra høyden fin utsikt

Til slutt her vil jeg ta med hovedstaden i Polen, Warszawa. Det var i en mer privat sammenheng i starten av juli 2018, men vi så en god del av byen. Fra hotellet hadde vi fin utsikt. Vi besøkte også den svært sjarmerende gamlebyen.

Utsikt fra hotellet
Fra gamlebyen i kveldslys

Gatebilde

Vi var egentlig innbudt til en seremoni som forgikk i Warszawa denne julidagen i 2018. Det var høytidelig å se på da studentene etter flere år fikk sin diplom. Senere besøkte vi en fin park som het Lazienki som ligger sentralt i byen ved en idyllisk innsjø. Det ble et interessant besøk i Warszawa.