mandag 28. mars 2022

På besøk i Salzburg 2022. Første del av første dag, 23.mars

En av mine julegaver i år fra to personer var: flybilletter til Salzburg. Etter alt som nå skjedde i vår del av verden, fra pandemi til krig, var jeg svært spent på om turen kunne gjennomføres. Men det ble enighet om å dra, flere fra familien meldte seg på. Jeg ble hentet kl. 07.30 og vi kjørte til Gardermoen. Vi var fire i bilen, og på flyterminalen møtte vi de andre, samlet 6 personer gikk vi om bord i Norwegianflyet, det lettet kl. 11.05. Det var flott flyvær. Etter ca. to timer landet vi i Salzburg, 10 min. før skjemaet. Vi var i Østerrike.

Lite snø ved Gardermoen, fint flyvær

Vi nærmer oss Salzburg

Snar lander vi

I Salzburg var strålende vær, solen skinte og det var fin temperatur. Vi tok en stor taxi, og sjåføren fortalte hva vi så innover mot byen. Vi måtte ha maske i flyet, og videre i taxien, og på hotellet der vi sjekket inn. Et ganske stort, gult hotell som het: Hotell Hofwirt. Vi tok en tur innom bakhagen på hotellet før vi gikk ut på byen.

Hotellet
I bakhagen

Salzburg ligger ved grensen til Bayern i Tyskland. Byen ligger ved elven Salzach, og har knapt 154 000 innbyggere. Salzburg er sentrum for musikk- og teaterliv. Etter pausen i bakhagen, gikk vi ut på byen. Vi spaserte i smale gater, og så våren var kommet langt her i traktene.

Vi så opp på smale passasjer

Vi spaserte i gatene

Her venter hester på turister

Vi passerte domkirken, den skulle vi besøke seinere. Vi så i borgen borte på åsen i gamlebyen. Her i Salzburg var våren kommet langt, jeg så krukker med vårblomster på fortauene. Vi skulle nå gå en tur til brua og se på utsikten. Brua var full med små hengelås. Men vi skulle gå en tur her senere, først lunsj.

Domkirken

Så borgen i bakgrunnen

Gate med bue

Smal gate

Vårblomster i krukker

Fra brua

Herfra fin utsikt til elva

På vei tilbake

Nå fin utsikt til borga

Nå kom vi også til en liten park med flere magnoliatre med greiner fulle av knupper klar til å springe ut. De var utrolig flotte å se på. Etter lunsj skulle vi tilbake til gamlebyen.