søndag 13. mars 2022

Triste tider, mars 2022

 Det er sjelden jeg skriver om politikk, men det som skjer i Ukraina nå er så graverende at en må bare ta det med. Et land og folk kjemper for sin rett å ta egne valg. Å se på TV- nyhetene der en får direkte overført det som skjer, er som å se scener fra en fæl skrekkfilm. Jeg kan ikke forestille meg at det vanlige russiske folk er enige om å ødelegge det ukrainske folk, og ødelegge deres hjem, til og med bomber folk som står i matkø, samt skoler og sykehus. Første bildet er fra havnebyen Mariupol som er omringet av fienden, men nå spørs det. Bildet er tatt på torsdag. 

Hjem i ruiner


Hvorfor


De bomber sykehus og skoler


De som kan, rømmer fra hjemmene sine, men mennene som er stridsdyktige må bli igjen, og vi kan tenke oss hvor grusomt det er å ta avskjed for alle, det er kanskje siste gang de ser hverandre. 

Avskjed


Et barn vinker til pappa


En eldre kvinne er heldig og har klart å komme seg til Polen. På bildet er de ved grensen, hun holder  barnebarnet sitt og prøver å varme det, men nå er de i sikkerhet. Alle bildene er fra aftenposten, tatt av reportere og fotografer som fortsatt er der.

Endelig i sikkerhet

Så til vårt trygge Norge, eller kanskje jeg skal si: vårt ennå trygge land? Slik forholdene nå er i Europa, er det nesten flåsete å snakke om været, men en må ikke gi opp, vi må sjekke temperaturen og den fine himmelen, Det burde den russiske lederen også gjøre, men han tror jeg skuer ned til svarteste helvete. 

Fin ettermiddag, sett fra balkongen 

Kveldshimmel foto tatt fra balkongen

 

I går på lørdag, gikk jeg en trimtur her i området. Det var en del folk ute og spaserte, noen syklet. Ved Bryn kirke var kun litt snø. Et sted passerte et par ryttere på fortauet i det en buss for forbi på veien.    

Noen steder uten snø, her ved Bryn kirke

Også ryttere passerte

Jeg så at snøen hadde krympet mange steder på markene, men i skibakken var fortsatt snø. På vei tilbake gikk jeg en snarvei, og da jeg snudde meg så jeg Kolsåstoppen bakenfor det nakne greinene som enda en stund blir uten lauv. Om kvelden ble det nyheter med alt det fæle i Ukraina.

Lite snø på markene

  Kolsåstoppen i bakgrunnen





  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar