onsdag 9. mars 2022

Hovedsteder, del 9, mars 2022

I denne delen av hovedsteder jeg har besøkt, starter jeg med hovedstaden i Egypt, Kairo. I 2007 var vi først på et cruise på Nilen, så videre til Alexandria, og avsluttet med besøk i Kairo. En diger by, og er en av verdens største. Vi besøkte et borgområde litt opp i høgda i Kairo, derfra hadde vi utsikt nedover mot en del av den digre byen.

Utsikt mot Kairo


  I Kairo besøkte vi også Nasjonalgalleriet som har en kjempestor samling, der er utstilt over 1200 funn. Det er blitt regnet ut at skal en bruke ett minutt på hver ting, vil det ta 9 måneder. Så her må en tenke ut på forhånd hva en ønsker å se. Personlig var jeg mest interessert i å se funn fra faraoen Tut- ankh- Amons grav. Den ble funnet på 1920- tallet, og har ligget der i 3200 år. Han ble Farao da han var 9 år, 1300 år før Kr, og døde kun 18 år gammel. I graven hans fant de ufattelige rikdommer, samlet 12 00 kg gull. Dødsmasken hans vog over 12 kg og var i pure gull.

Dødsmasken var et syn


Utenfor Nasjonalmuseet i Kairo


Men hovedmålet med turen til Kairo var for å se pyramidene som ligger rett utenfor Kairo. Pyramidene her ved Giza ble bygd 2500 år før Kr. Det var fantastisk å se. Vi var der både om dagen, og om kvelden da de var opplyst. Endelig fikk jeg oppfylt ønske om å se pyramidene i Egypt.

Pyramidene i Giza


Endelig fikk jeg se pyramidene


 Også opplyst om kvelden


I 2005 var vi på rundreise i Australia, og da besøkte vi også hovedstaden Camberra. Jeg syntes den var spesiell, for der var bare lave hus, jeg så ingen skyskrapere, eller andre høghus. Men det er mange år siden jeg var der, så det er kanskje store forandringer nå. Vi besøkte både parlamentet, og et krigs minnesmerke som var museum. Vi kom også forbi en fin blomsterutstilling.

Lave hus i Canberra


Fint område ved Parlamentet


I Canberra

Besøkte museum

Så fin blomsterutstilling

På rundreisen i Vietnam i 2004, startet vi i hovedstaden Hanoi. Vi ble vist rundt i byen og så både mausoleet til Ho Chi Min, og vi så deres Storting, men dette er en kommunistisk stat. Været var litt grått denne dagen.

Deres "Storting"

Foran mausoleet


Vi besøkte en fin pagode, den ble bygd av en mann som ble så lykkelig da han ble far til en sønn. I bybildet var også idylliske gater. Vi spiste lunsj hos en en kar som hadde deltatt i fire kriger. Han hadde et ganske fint sted. 

Einpelarpagoden

Fra en gate

Her samlet til lunsj

Til slutt her vil jeg ta med besøket i Tasjkent, hovedstaden i Usbekistan. Der startet vi rundreisen i landet. Her var mange fine, gamle bygninger å se. Blant annet Khasti Imamkomplekset som er religiøse bygg fra 1400 og 1500- tallet. Nå omgjort til et kunstsenter. Vi så også den flotte Barak- Khan madrasen, koranskole.

Eksotisk bygg i bakgrunnen
i Tasjkent

 Flott inngangsparti

På runden i byen kom vi til et område med masse fontener, og langs området gikk en lang portal på søyler. Det lå i nærheten av Regjeringsbygget. Etter besøket i hovedstaden, skulle vi videre med tog  neste dag.

Flotte fontener

 Stilig bue i området

Utsikt fra hotellrommet mitt
i Tasjkent






  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar