tirsdag 22. mars 2022

Om hovedsteder jeg har besøkt, del 10, mars 2022

Nå vi jeg starte med besøk på Balkan 2017. Da besøkte vi blant annet Kosovo, og hovedstaden Pristina. Før var landet en provins i Serbia. Nå er landet republikken Kosovo. Her ventet lokalguiden som skulle vise oss hovedstaden. Byen er ikke særlig stor, bare rundt 200 000 innbyggere. Først så vi et par moskeer, men var ikke inn. Vi så også regjeringsbygget, og en statue av Moder Theresa.

Fra en av moskeene

Litt av Regjeringsbygget

Statue av Moder Theresa

Vi sjekket inn på Pristina hotell, før vi skulle gå en tur i gågaten. Det gjorde vi, men det regnet, så turen ble ikke så lang. Vi passerte Newborn monumentet. Det er store bokstaver satt opp til Frihetsdagene. To bokstaver lå nede. Hvert år blir fargen ny.

Litt av Frihetsmonumentet

Fra gågaten i regnvær

Resten av dagen var privat, men på grunn av regnværet gikk jeg kun ut for å spise, siden resten av dagen var privat. Så tilbake til hotellet, for det regnet kraftig. Neste dag dro vi videre i Kosovo, og litt senere besøkte vi blant annet et kloster.

I Kosovo, men utenfor hovedstaden

I 2008 dro vi på en reise til Israel. Da var vi også i hovedstaden Jerusalem. Dette var et sted vi hadde hørt mye om, særlig på barneskolen. Nå gikk vi i kjente fotspor og så berømte steder. Bildet under er tatt da jeg stod på Oljeberget. Det neste er da vi besøkte Klagemuren, jeg gikk helt bort  til muren og kjente på den.

Utsikt over Jerusalem

Fra Klagemuren

Vi var også på et besøk i Betlehem, der så vi kjente steder. I Jerusalem var vi og så Getsemane hage, den ligger nedenfor Oljeberget, Vi var også i museet over de som ble drept i Holocaust, det hadde form som en fangebrakke. Det ble et besøk som gjorde stort inntrykk.

Fra en gate i Betlehem

Var i Getsemane hage

Besøkte museet Yad Yashem

I Armenia besøkte jeg hovedstaden Jeravan i 2018. Her er om lag 1, 1 millioner innbyggere. Vi kjørte  opp på en ås, derfra var god utsikt ned til byen. Og vi så den store statuen kalt Mor Armenia.

Statuen

Utsikt til Jerevan

Så besøkte vi et museum som var helt spesielt formet. Det lå ved en park med kunst, på museet kunne en gå ut og se på utsikten fra hver etasje. Det er første gangen jeg har sett et museum som dette. Vi spaserte på Republikkplassen om dagen, og vi var der om kvelden og så den opplyst.

Museet

På Republikkplassen i Jerevan
Vi så den også om kvelden

Til slutt her vil jeg ta med besøket i Havanna hovedstaden på Cuba. Der var vi på besøk i 2009. Vi startet først i Havanna og gikk rundt i hovedstaden sammen med guiden. Vi besøkte blant annet Revolusjonsplassen. Der var et stort bilde av Che Geuvara på veggen til Innenriksministeriet. Og vi var på Kapitoltrappen, derfra fin utsikt til gatelivet.

Fra Revolusjonsplassen

Utsikt fra Capitoltrappen

Så dro vi på rundreise på Cuba, men siste dagene før vi reiste hjem, skulle vi være i Havanna. Hotellet lå litt utenfor sentrum, så vi spasere innover langs den kjente strandpromenaden, og så rusle vi rundt i hovedstaden. Vi hadde et flott besøk på Cuba, også i hovedstaden.

Fra havnepromenaden

Vi passerte denne statuen
Slike så vi mye av

Nå skal jeg på tur noen dager, så neste blogg blir  28. mars.