tirsdag 11. oktober 2022

På reise i Spania del 3

Det var søndag morgen 25. september, jeg lå pikkende stille og så opp på lampen i taket. Når jeg lå stille var det ingen rød varsling. Jeg smøg meg ut av sengen, og nesten krøp bort til toalettet, i tilfelle noe skulle begynne å pipe. Alt gikk fint og jeg tok morgentoalettet. Vi skulle være her i byen en dag til. Da jeg gikk fra rommet, tok jeg bilde av gangen i etasjen jeg bodde.

Stilig

Så gikk vi ut for å se på byen. Mange fine bygg, som for eksempel Byrådshuset, og flere sjarmerende forsider på bygg. Så fant vi et sted å spise frokost. Vi satte oss der og hadde utsikt til to småtroll, en gutt med en liten sykkel, som den lille venninnen gjerne ville ha tak i. Faren tok seg en kaffe, men gutten syklet det han klarte fra kafeen ut døren og bråstoppet rett ved gata, den lille piken i firsprang etter, det holdt på å gå galt, så faren måtte ta gutten med seg videre.

Byrådshuset

Fine forsider på bygg

Her gikk vi

Så på kafé

Nå skulle vi spasere til banen som skulle ta oss med til toppen av åsen så vi fikk sett på utsikten fra åsen
Vi gikk over brua og videre der bana var. Slik fikk vi sett den delen av byen. Vi stod i kø en stund før vi fikk plass. Før vi gikk inn på bana, måtte vi ha på ansiktsmaske.

Ved brua

Vi nærmer oss andre siden

Endelig var vi oppe

Flott utsikt

Slik så gjerdet ut, og det var også små hull å ta bilder gjennom, slik denne dama gjør. Og gikk vi en runde på området, hadde vi utsikt til både havet. og mot flyplassen.

En kunstner i gang
Utsikt mot havet

Utsikt mot flyplassen

Her var også tillaget som en park med både statue, blomster og fine tre. På slutten hadde vi god tid til å se på alt sammen. Det var svært interessant.

Mye å se på

Besøket er over.

Vi gikk tilbake fra besøket på åsen, og tok bana ned igjen fra åsen og spaserte langs elva, og snart så vi i et kunstverk, og på elva var padlere. Så kom vi forbi et blomstermarked med mye flotte blomster. Til slutt kom vi til Plaza Nueva. Dette er en kjent plass i Bilbao, det var søndag og mye folk ute, alle sitteplasser ved uteserveringen så ut for å være fullsatt. Men til slutt fant vi et ledig bord. Vi satte oss og spiste noen småretter til lunsj. Etter hvert kom en kar og underholdt, men da var vi klar og gå.

Så kunstverk
På elva var padlere

Nå kom vi etter hvert forbi et blomstermarked. Der var mye flotte blomster. Men nå gikk vi til den kjente plassen i Bilbao: Plaza Nueva. Der var mye folk, det så ut for at de fleste bord var opptatt, men så fant vi et bord, og nå ble det lunsj. Gode småretter. Det var søndag og vi så på folk som spaserte i fine  sommerklær.

Blomstermarked

Så Plaza Nueva
Mye folk

Endelig fant vi bord. Her satt vi å spiste og koset oss en lang stund, men solen var sterk. Etter hvert kom en kar som skulle underholde, men rett etter gikk vi. Rett før hadde en liten sommerfugl besøkt glasset mitt.

Endelig fant vi bord

Underholdning
Liten sommerfugl

Nå gikk vi om bord på en Sightseeing buss for å se mer av byen, turen gikk også til havnen. Nå så vi og fotballstadion som hadde 53 000 sitteplasser.  Etter bussturen gikk vi og spiste middag. Maten falt dessverre ikke i smak hos meg, derfor ble det sjokoladedessert, det vil si en sjokolade tiramisu med en kule is. Så tok vi taxi til hotellet.