mandag 18. desember 2023

Tur til Cuba, del 1

Før julefeiringen starter får jeg tid til å skrive om neste tur som vi den gangen skulle på. Vi skulle på tur til Cuba, og jeg var veldig spent på denne reisen. Det var i november og vi tok først fly til Paris. Derfra videre til Cuba. Da vi landet i hovedstaden Havana, ble vi kjørt til hotellet.  Det ble sagt at hotellet vi bodde på, ble bygget på starten av 1930-årene av den amerikanske mafiaen.  Vi sjekket inn og gjorde oss klare for middag.

Vi var på øya Cuba

Klar for middag

Onsdag 4. november startet dagen med omvisning i Havanna. Det var fint vær med over 30 pluss. Byens fulle navn var: Villa San Christobal de Mabana. Byen står på UNESCOS verdensarvliste. Mye av bygningene var nå oppusset, men den gangen stod mye igjen.

Sjarmerende strøk

Det var god tørk

Nå besøkte vi det berømte revolusjons-torget som ble bygd i 1950-årene. Her holdt Castro ofte mange av sine lange taler. Mest berømt er bilde av Che Gevara som pryder innenriksministeriet. Han var en stund innenriksminister på Cuba.

Huset med bildet

Vi så Havanas høyeste bygning, tårnet er 150 m høyt. Bak lå bunkeren med kontoret til Castro. Men da vi var der for en god del år siden, var det Castros bror Raul som styrte på Cuba.

Det høye tårnet

Vi var på flere besøk denne dagen, men her tar jeg med det siste, det var på Capitol. Da vi var der var det mest brukt til blant annet kongresser.

Fra Capitol

Fra trappen til Capitol var fin utsikt til hovedgaten. Det var fint å se på livet derfra. De berømte gamle bilene passerte, hesteskyss var også mulig å få.

Fin utsikt fra Capitol

Store, gamle dollarglis

Torsdag 5. november ble vi med på en utflukt til regionen Pinar del Rio. Der dyrket de verdens fineste sigar-tobakk. Vi så noen av markene langs veiene. Men vi så også sukkerfelt. Vi besøkte et tørkehus der vi så tobbaks-blad ble tørket.

Besøkte tørkehus

Tobakk henger til tørt

Neste var en tur med små båter inne i en mørk grotte, vi så bare en liten stripe av lys, men det var spennende. Etterpå spaserte vi til stedet vi spiste lunsj.

Kun små lysglimt i grotten

Så til lunsjstedet

Nå kjørte vi til et sted vi skulle se et maleri. Da vi kom fram, så vi en hel bergvegg var malt. Det ble malt i 1959.

Vi var nå i regionen Pinar del Rio, her var svært grønt og grøderikt.. Det ble et kort stopp i en liten by i dette grønne området. Der fikk jeg tatt bilde sammen med en eldre kar som røkte sigar.

Karen med sigar

Vi kjørte videre gjennom Vinales-dalen, her var svært grønt og fint. Et flott og grøderikt område.

En flott dal

Fredag 6. november dro vi grytidlig til flyplassen for å ta innenlandsfly til Santiago de Cuba. Der besøkte vi blant annet en kirkegård som  var for rike og berømte personer. Der var mange flotte statuer  og fine blomster. Særlig la jeg merke til graven til en kjent sanger og gitarist. Han sa: Kvinner er livets roser. På gravstøtten så vi gitaren med luen på toppen. De mørke prikkene er  kvinnene i hans liv.

Minnestøtten over den kjente sangeren

Nå ble det plutselig vakt- seremoni ved et minnesmerke. Det ble klokkeklemt og skingrende musikk mens noen vakter kom i hanemarsj, så avløste de noen vakter, så gikk de fra stedet i hanemarsj. Det var pussig å se, men ikke godt å få med på bildet.

Vakter i hanemarsj

Lunsj spiste vi på en restaurant som het Zun-Zun Kolibri. Dette var tidligere hjemmet til en lege. Han rømte fra Cuba da kommunistene tok over.

Lunsj

Tilbake på hotellet etter dagens opplevelser, ble det først middag, så en privat avslapning etter dagens mange opplevelser.