torsdag 21. desember 2023

Tur til Cuba, siste del

Vi var kommet fram til havet, og nærmet oss Havanna. Da vi kom til hovedstaden sjekket vi inn på hotell Melia Cohiba. Her skulle vi bo resten av tiden, i fire netter. Om kvelden slappet vi av i piano-baren.

Vi nærmer oss Havanna

Hotellet der vi skulle bo

Vi slapper av på hotellet

Neste morgen ble det først en god frokost i den fine frokost-salen. Hotellet vårt lå et stykke fra sentrum, men vi spaserte dit langs havne-promenaden, Vi stoppet flere ganger for å se på havet og omgivelsene.

Fra frokost-salen
På vei mot sentrum

Vi så flere skoleklasser ute på tur

Mange fine gamle biler

Torsdag 12. november startet med frokost, og der var hver morgen en trio som spilte kun rolig musikk som passet om morgenen.

Avslappet morgen-musikk

Denne dagen blåste det en del, så bølgene slo over havne-promenaden, så vi tok buss inn til sentrum. Vi spaserte i sentrum og vi så Hemingways stambar Floridita. Inne var en statue av forfatteren.

Bølgene slo over havne-promenaden

Et leilighetsbygg

Utenfor Floridita

Sammen med Hemmingway

Da vi gikk til middag denne dagen, så vi det var fotoseanse med en søt ung dame i en av hallene, hun var i fin blå selskapskjole, og jeg tenkte det var en ung modell som viste klær og skulle publiseres.

Fotoseanse

Dagen etter gikk vi tur i nærheten av hoteller, og da besøkte vi den katolske kirken. Der møtte vi en gammel mann. Jeg stod og noterte, og han holdt fram en hånd. Jeg trodde han tigget, og ville gi ham penger, men han ristet på hodet og pekte på pennen jeg holdt. Jeg gav han pennen, og mannen bøyde seg nesten helt til jorden fordi han var så takknemlig.

Vi var i denne kirken

Den lykkelige mannen

Vi og to par til fra reise-gruppen bodde på dette hotellet. Vi hadde bestemt oss for at denne kvelden skulle vi gå ut og spise på en privat restaurant som den gangen var ulovlig. De kaltes Paraderes. Vi kom til et privat, lite hus nær havet, og ble vist opp i andre etasje, der var en koselig liten stue. Vinduet vendte ut mot havet, det blåste en del, så sjøen slo opp på verandaen vi så det hvite skummet på rutene. Alle bestilte hummer og hvitvin, og maten smakte meget godt. En spesiell middag på Cuba.

Fra middagsbordet

Lørdag 14. november var siste dagen i Havanna. Vi gikk en tur i nærområdet, også her så vi av de gamle dollarglisene. Tiden gikk fort og det var på tide og gjøre seg klar til avreise. Ut på ettermiddagen ble vi kjørt til flyplassen, og snart var vi på reise hjem, etter et spennende opphold på Cuba.

Fra nærområdet

Også fine blomster

Klar for avreise

Til deg som leser dette ønsker jeg en riktig God Jul.