onsdag 20. desember 2023

Tur til Cuba, del3

Mandag 9. november kjørte vi videre på Cuba. Vi passerte bananplantasjer, sukker-felt og marker med masse kyr, og steder det var mange palmer. Vi stoppet et sted der jeg ble mest opptatt av de fine blomstene.

Mye palmer

Så fine blomster

Vi kjørte videre, men litt etter måtte vi innom en bensinstasjon, for det måtte fylles mer luft i et av dekkene, men så viste det seg at hjulet måtte byttes. Det ville ta litt tid, så vi gikk rundt i nærheten og så på livet. På en parkeringsplass så jeg også en hest med kjerre var parkert.

Fra parkeringsplassen

Turen fortsatte gjennom frodig landskap. Neste stopp var i byen Trinidad som da hadde ca. 50 000 inn-byggere. Før var dette en indiansk boplass, men i 1514 ut-nemnd til by.

Gatebilde

Rundt torget hadde sukker-baroner før bygd sine fine hus, de fleste av husa var i pastellfarger.

Fra torget

Gatene var lagt med stein som båtene hadde med som barlast. Steinen losset de, så lastet de om bord sukker. Steinen var ikke god å gå på.

Fra en av gatene

Vi kjørte videre fra byen og etter et stykke ble det stopp. Vi gikk oppover en steintrapp, og på toppen så vi utover det fine landskapet

Vi kjørte videre i grønt landskap og til stedet vi skulle overnatte. Det var i toetasjes hus ute på landsbygda, utenfor en by. Da vi var sjekket inn, gjorde vi oss klar for middag i hovedhuset.  Etter middag samlet flere av oss ved badebassenget. Der pratet vi om dagens hendelser.

Etter middagen

Ved bassenget

Tirsdag 10. november kjørte vi videre gjennom det grønne landskapet. Så besøkte vi dyen St. Clara,
Der står en statue av Che Guevara som hjalp Castro med revolusjonen. Vi så Revolusjons-torget og var innom et museum.

Revolusjons-torget

Ved statuen av Che Guevara

Etter dette besøket satte vi kurs mot Grise-bukta . Den har en spesiell historie, for det var der eksil-cubanerne  prøvde på invasjon, men det mislyktes. Da vi var framme, gikk vi mot et spesielt hus. Det var en restaurant, og der skulle vi spise lunsj.

Inngangen

En spesiell innredning

Drinken som het Grisebukta

Etter lunsj kjørte vi med kurs for Havanna, for der skulle besøket avsluttes. Vi fortsatte bussturen dit og kjørte i grønt område.