tirsdag 19. desember 2023

Tur til Cuba del2

På denne turen dro vi lørdag 7. november til Santiago de Cuba. Der så vi først statue av en kjent general som sies å ha vært med på 700 slag. Statuen var av grønn marmor.

Statuen

Videre så vi en gul kaserne som spanjolene bygde. Her gjorde Castro et mislykket angrep i 1953. Han kom med 171 menn i militæruniformer, men de hadde glemt å bytte sko. Da fikk en vakt bange anelser. Nå så vi tydelige kulehull. Det ble et mislykket angrep på militær-garnisonen Moncada.

Vi se tydelig kulehullene

Til slutt lyktes Castro, og fra denne balkongen på Rådhuset, ble revolusjonen utropt den 1.1 i 1959.

Her ble revolusjonen utropt

Vi så oss også rundt i byen Santiago de Cuba. På torget der var fullt leven med sang og dans. Man nå skulle vi på tur med katamaran ut til en øy.

Dans på torget i byen

Katamaranen lå klar

På full fart med katamaran

Vi nærmer oss øya

Ved det blå huset vi ser på bildet over, la båten til kai og vi gikk på land. Vi spiste lunsj på kafeen som lå på kaien ved huset. Vi gikk også på en spasertur på øya.

Vi spiser lunsj

Tur på øya, den unge damen i midten i rødt, var guide på øya. Så tok vi plass i katamaranen, og nå skulle vi på dra og og se en borg

Spasertur på øya

Også fine blomster på øya

Denne borgen besøkte vi

Senere avsluttet vi dagen med en god middag. Men først måtte vi gjøre oss klar for kvelden

Jeg er klar

Fra middagen

Søndag 8. november kjørte vi vestover og passerte blant annet sukkerplantasjer. Da vi var der, var det bare 40 sukkerfabrikker igjen. Nå ville de satse på turisme. Det ble et stopp i den lille byen Bayamo. Der skulle vi få underholdning av en gruppe. De fortalte de hadde opptrådt i Norge på Molde-jazz.

Her er gruppen, sangeren fremst

Så ble det dans

Vi spiste lunsj i byen, så ruslet vi litt rundt privat i byen, der ble vi vitne til en liten kamp om en dukkevogn. Tre små damer ville alle ha dukkevognen, de ga seg ikke før eierinnen av vognen begynte å gråte og ville til mamma. Da stod de tre andre betuttet og så på. Nå fikk eierinnen vognen sin tilbake.

Kampen er over

Også her dollargllis

Byamo var en fin liten by, men det elektriske så litt skummelt ut i mine øyne. Nå gikk turen videre, men det ble et stopp på en rasteplass. Der ble jeg opptatt av de fine blomstene.

Ledningene litt skumle

Fine blomster

Nå kom vi til byen Camaguey. Der bodde da ca. 30 000 personer. På torget var flere statuer som for eksempel en som leste i avisen. Om kvelden ble det sykkeltur. Vi overnattet i byen.