torsdag 25. januar 2024

Besøk i Roma, del 1

I 2011 var jeg og noen til på besøk i Roma. Det var 2. juni og fint vær da vi landet i Roma.  Vi tok  tog inn til byen og sjekket inn på hotellet vi skulle bo. Der hadde vi god utsikt fra takterrassen, vi så bort til Colosseum. Så ut på byen, og tok først en nærmere titt på Colosseum.

Utsikt fra takterrassen

Byggingen av Colosseum ble startet av keiser Vespasian i år 72, men de fire øverste etasjene ble bygd av Titus, og innviet i år 80.

Ved Colosseum

Nå tok vi buss inn til sentrum. Der så vi Pantheon, men der var stengt, så vi satte oss på en uteservering og studerte bygget,

Pantheon

Vi spaserte ved  Piazza Navona og studerte plassen. Litt etter startet det å regne, så vi satte oss under tak på en uteservering med god utsikt til plassen. Det begynte å skumre, og da det ble mørkt, bestemte vi oss for å spise middag på denne restauranten. Litt regn gjorde ingen ting, for det var mildt og fint. De fire elvers fontene står midt på denne plassen, da det ble mørkt, så vi den opplyst.

Fra Piazza Navona.

Litt av fontenen opplyst

Fredag 3. juni kom to til for å ha noen dager i Roma. De kom tidlig, og vi møttes og spiste frokost på en fortauskafé. Det var flott vær og varmt, Nå dro vi opp til Forum Romanum som er det største og mest kjente av keiser-foraene i Roma.

Kommet to til

På Palatinerhøyden

Ved Forum Romanum

God utsikt nedover

Nå dro vi ned fra høyden og videre for å se det staselige Parlamentet i Roma. Senere vi skulle vi møtes ved Mariakirken. Der satte vi oss på en utekafé. Plutselig kom et mannskor togende ut fra kirken, og de sang fantastisk fint. Da de hadde sunget kom ut flere både menn og kvinner kledd i kvitt. Nå ble det mer flott sang. Dette var helt uventet, vi ante ikke de skulle være korsang her, Vi var svært heldige,

Fine Parlamentet i Roma

Vi satt på utekafé

Koret synger

Flere som synger

Så spaserte vi videre til Trastevere, men der var fullt på restaurantene, vi var ute og så etter et sted å spise middag. Nå var det begynt å mørkne og vi så lysene ved elven Tiberen som deler Roma i to, men det går mange broer over.  Vi gikk til et annet område og spiste middag der. Jeg spiste en god lasagne.

Fra Trastevere

De lyser ved elven

Senere spaserte vi videre i den milde kvelden, men avsluttet på en uteservering. Så tok vi kveld og gikk til  våre hoteller.