tirsdag 16. januar 2024

Cruise i Karibia, del 5, siste del

Vi var kommet til fredag 26. februar, og vi var kommet til siste besøket på dette cruiset. Nå nærmet vi oss øya Haiti. Øya hadde for en tid siden blitt rammet av et stort jordskjelv, men ikke i området på øya vi skulle besøke.

Vi nærmer oss der båten skal legge til

Etter frokosten gikk vi på land. På kaia så vi båten alt hadde losset nødhjelp til Haiti. På kaia stod alt flere paller med forskjellig.

Først frokost

Nødhjelp

Cruiseselskapet hadde et område her på Haiti som de leide, det het Labadee. Det var et område her som hadde sandstrand. Her kunne gjestene sole seg og bade, eller bare slappe av. Nå gikk vi til stranden.

Her er inngangen

Her på stranda leide vi solstoler der kunne vi sitte å se på omgivelsene, eller sole seg. De som ønsket å ta et bad kunne gjøre det, men vi holdt oss på land. Det ble også servert grillmat. Vi kunne ikke besøke  andre deler av øya, grunnet ødeleggelsene av jordskjelvet.

Her kunne en bade

Her var andre aktiviteter, en kunne for eksempel følge det som blir kalt Dragons Tail. Det var små vogner som for i god fart opp mot toppen, stoppet der et øyeblikk, så i rasende fart ned igjen. Vi var et par stykker som prøvde den, og den skremte meg, så det kom noen fæle hyl.

Her utsikt fra toppen, så vill fart rett ned

Så var det tid å gå tilbake til båren. Der var ganske eksotisk i område vi gikk gjennom, med både blomster og palmer.

Fine blomster

Palmer og kokosnøtter

På vei tilbake

Da vi nærmet oss båten, stod en gruppe og spilte

Der ser vi båten

Vi drar fra Haiti

Snart er vi ute på havet

Så skjedde noe hyggelig. En fra vår gruppe kom i prat med en dame som viste seg å være fra våre kanter, og hun var fruen til kapteinen som også kom fra samme kanter. Litt senere var vi budt opp på broen til kapteinen som viste oss det digre området der oppe på broen . Det ble et hyggelig besøk

Besøker kapteinen

Ute på havet

Nettopp kommet fra broen

Klar for middag

Lørdag 27. februar var siste dag om bord, og da var vi på havet. Dermed ble det mye soling og noen badet. Så var det å rusle rundt på båten.

Ute på havet

Nyter solen

Avslapping etter middagen

Neste morgen la skipet til kai i Fort Lauderdale, dit kom en bestilt taxi og hentet oss. Vi dro til flyplassen, for vi skulle starte på hjemreisen ette et fint cruise i Karibia.