onsdag 10. januar 2024

På cruise i Karibia, del 2

Vi sjekket ut fra hotellet, og dro videre til Fort Lauderdale. Der lå cruiseskipet Independence of the Seas. Innsjekkingen gikk ganske fort, og vi fikk våre lugarer, og bagasjen på plass. Klokken 17.30  stod vi klare ved rekken da skipet gikk ut fra  havnen, cruiset startet.

Cruiseskipet

Da skipet dro ut fra kaien, og ut fra Fort Lauderdale, så vi folk på mange verandaer og andre plasser, stod og vinket til oss. Vi vinket tilbake.

Vi drar fra Fort Lauderdale

Vi tok en runde rundt på båten for å se hva de hadde å by på. Senere ble det gallamiddag og alle stilte i sin fineste stas. Det ble en god middag og hyggelig kveld. Vi spiste ved samme bord ved middagene, men lunsj spiste vi der det passet for den enkelte. Vi hadde en hyggelig start på cruiset.

Fra en del av middagsbordet

Dagen etter som var søndag 21. februar, var båten i sjøen og kurset mot Karibia. Etter frokost gikk vi igjen rundt på båten og så på livet. Et sted stod jeg og kikket ned i handlegaten med butikker, det hadde de også om bord.

Handlegaten

Det ble soling og bading for de som ønsket det. Jeg gikk rundt og så på livet, før jeg satte meg med en frisk drink. Så kom solnedgangen, den ble fin til tross for noen mørke skyer her og der på himmelen. Om kvelden ble det en god middag igjen.

Livet nytes

Solnedgang

Litt skyer på himmelen

Under middagen stilte plutselig kelnerne opp i matsalen der det var en trapp, og der stod de og sang for oss. Det syntes vi var hyggelig, og gav dem en god applaus. Dagen på sjøen var snart over.

Kelnerne sang

Neste dag var torsdag 23. februar, og vi lå ved kai i St. Martin. En tropisk øy i nordøstlige Karibia. Etter frokost gikk vi på land. Vi leide en sjåfør med stor nok bil, han kjørte vår gruppe rundt  i den franske delen av øya, den er delt mellom Frankrike og Nederland. En fin øy med mange små idylliske viker og strender.

Her på øya i Karibia var vi nå

Idylliske viker

Fine strender

På en av de fine strendene,
men kun kjenne på vannet

Neste stopp var i Margiot, der satte vi oss på en kafé og tok en forfriskning. Vi så opp til en høyde der det var en gammel borg. Så fortsatte bilturen videre.

I Margiot så vi opp til en høyde

Så kjørte vi videre'

I den hollandske delen av øya, dro vi til en flyplass vi hadde hørt om, den het Prinsesse Juliana. Den var kjent fordi fly som landet på flyplassen kom inn i svært lav høyde, og det gjorde de når flyene tok av også.  Nå satt vi på en uteservering mens vi ventet. Det var et fryktelig bråk da et fly kom, og enda verre da et fly tok av.

Endelig kom et fly for landing

Så hørte vi bulder, nå tok et fly av

Så lavt kommer de for landing. Dette bildet er fra et kort, det viser når et stort fly kommer inn for landing.

Vi kjørte med kurs tilbake. Da stoppet vi ved en høyde og så utover hovedstaden Philipsburg. Der på en høyde tok vi bilde sammen med sjåføren, en blid kar. Så til kaien, der vi gikk om bord i cruuiseskipet.

Utsikt til Philipsburg

Sammen med sjåføren

Vi gikk om bord i Cruisebåten, og snart gikk skipet fra St. Martin i strålende vær, denne dagen var det 30 plussgrader..

Vi drar fra den idylliske øya

Etter hvert fin solnedgang

Om kvelden blir det god middag