fredag 12. januar 2024

Cruise i Karibia, del 3

Onsdag morgen 24. februar, lå båten ved kai ved en annen øy, nå var det St Tomas, Virgin Islands. Vi så ut på en idyllisk vik. Rett etter frokost slo noen av oss lag lag, og gikk på land. Der leide vi en stor bil med sjåfør. Bilen var åpen oppe på begge sider, så vi hadde god utsikt.

Vi var i St Martin

Klar for utflukt

St Tomas hadde fjell og kupert terreng, og er av vulkansk opprinnelse. Vi gjorde noen stopp for å se på utsikten. Sjåføren fortalte om det vi så.

Utsikt

Her på et annet utsiktspunkt

Her er utsikten til et bebodd område, et annet sted så vi en ekkel øgle som hadde tatt plass på et lite bord som stod ute i terrenget,

Utsikt et annet sted
Ekkel øgle

Neste stopp var på en høyde ved  hovedstaden Charlotte Amalie. På dette utkikks-stedet ruslet også eselet som het Mona Levinsky, et litt spesielt navn i sin tid. Men artig når eieren ropte på eselet som hadde på solbriller.

Utsikt til hovedstaden

Eselet

Litt ovenfor hørte vi musikk og gikk dit. Det var en kar som var fra øya, og nå spilte hivens rytmer fra Karibia. Vi gikk bort og han tilbød meg å spille på trommer, Jeg forstod fort at dette trengte øving. og takket for meg.

Opplæring i karibisk musikk

Så kjørte vi videre til neste stopp på St Thomas som ble tatt over av Danmark rundt 1670, og solgt videre til USA i 1917. Så stopp oppe i høyden så vi fikk nyte utsikten. Der oppdaget vi et utyske som lå på en buske og slappet av.

Utsikt fra høyden

Det ekle krypdyret

Nå ble det stopp et sted vi skulle se Peter Greathouse som på 1900-tallet var bolig for guvernøren av de amerikanske Jomfruøyer. Orkanen Hugo ødela huset i 1998, men nå er det bygd opp igjen i samme stil og er museum. Nå gikk vi første en runde i hagen,

Ved inngangen

I hagen masse blomster

Inne var også fint

Etter dette besøket kjørte vi til Charlotte Amalie, nå var den interessante turen på øya over.  Vi satt og
slappet av på en uteservering og så på livet før vi dro tilbake til cruiseskipet .

En av deltagerne tar en forfriskning

Om bord slappet vi av og ventet på avgang. Så dro skipet videre fra St Martin. Senere ble det middag, og kvelden ble avsluttet med midnatts-buffé. Den var et syn å se på, og masse godt å forsyne seg av,