lørdag 27. januar 2024

Besøk i Roma, del 2

Lørdag 4.juni spiste vi frokost, så gikk vi for å se Spanske-trappen. Trappen er i rokokko-stil og bygd på 1720-tallet. I bakgrunnen ser vi Treenighets-kirken.

Mye folk ved trappen

På vei mot toppen

På toppen fin utsikt

Nå gikk vi til Villa Borghese-parken, og der tok vi først en sykkeltur før vi studerte Villa Borghese. om kardinal Borghese fikk bygd. Kardinalen gjorde alt om til en park. Men i 1903 fikk Roma alt området av Borghese-familien.

Først en sykkeltur i området

Villa Borghese

I 1911 ble Verdensutstillingen holdt her i parken, og mange av hus og statuer for eksempel ble opprettet  da. Mye grønt og fine blomster.

Statue i bakgrunnen

Vi gikk ned Spanske-trappen igjen, og nå ble det lunsj nær Trevi-fontenen. Vi satt på uteserveringen til osteria Allegro Pahini.

Lunsj ute i solskinnet

Trevi-fontenen

Nå gikk vi videre til Pantheon, og denne dagen var den åpen. Pantheon  med sin søyle-fasade er en av de best bevarte bygning fra den romerske keisertid sin arkitektur. Eneste lyskilde er hullet i taket. Senere spiste vi middag før vi tok kveld.

Pantheon
Eneste lyskilde inne

Søndag 5. juni spiste vi frokost før vi satte oss på vårt hotell sin takterrasse. Så tok vi buss så nær vi kunne komme til Vatikan-staten. Siste stykket spaserte vi. Og der så vi i Peterskirken.

På takterrassen

Vi ser Peterskirken

Vi gikk inn på Peters-plassen og så nærmere på kirken. Peterskirken er kristendommens første monument. Første del av Basilikaen ble innviet i 326.

På Peters-plassen

Vi skulle se Peters-kirken, og gikk inn. Dette er en mektig kirke. Den er en av verdens største kirker med sitteplass til 50 000 personer. Der var mektige malerier og andre utsmykninger. Museet til kirken var stengt siden det var søndag, men et annet lite museum var åpent. Der var også en del rikdommer å se.

Nærmer oss inngangen
Mektige malerier

Flotte ting i museet

Da vi kom ut fra Peters-kirken regnet det, men vaktene i Vatikanstaten stod likevel stramme i sine fargerike drakter.  Da vi hadde gått et stykke, så vi Castel Sant Angelo lå et stykke borte fra Peters-kirken. På toppen var statue av erkeengelen Mika. I Middelalderen en sterk festning, i dag museum.
Erkeengelen Mika er til minne om da pesten i 1590 herjet Roma. Da viste Mika seg over borgen og stakk sverdet sitt i sliren. Det betydde at pesten var over, sier historien

Stramme vakter

Castel Sant Angelo

Vi så St. Angelo-broen

Senere spiste vi middag i Trastevere-området. Da vi spaserte til hotellene denne kvelden og fikk da se Colloseum i måneskinn.

Middag i Trastevere

Et trolsk syn

Mandag 6. juni skulle vi reise hjem. Etter frokost  slappet vi først av på hotell-terrassen, så dro vi til flyplassen og reiste  hjem med flyet til Oslo. På de få dagene hadde vi sett mye av Roma.

Avslapning på hotellets takterrasse
På flyplassen i Roma, klar å dra