mandag 8. januar 2024

Tur til Florida, så cruise i Karibia

Jeg driver å minner meg opp igjen på tidligere reiser, og etter Cuba ble det først noen dager i Florida, så ble det cruise i Karibia. Flere fra familien var med. Vi bodde alle på samme hotell i Florida, ved South Beach

Fra Miami

Det ble også bad i hotellets basseng

Vi spaserte rundt og så på livet. Palmene pyntet opp i strøket rett ved der vi bodde. Vi var også innom forretninger, og i en av dem var en hel vegg pyntet med gamle symaskiner.

Fint på strøket i South Beach

Nå skal vi over en gate

En hel vegg med symaskiner

En dag dro vi på busstur til Key West,. Vi kjørte gjennom området Everglades, der var høye gjerder ved veien, for der var mange alligatorer. Bussen kjørte også gjennom fine områder med sjø på begge sider . Fra broen vi kjørte på, så vi i den gamle jernbanebroen som var den første forbindelsen med fastlandet.

Den gamle broen

Så var vi framme i Key West. Der gikk vi tur i sentrum, og jeg syntes bebyggelsen var idyllisk.. Så tok vi en pause på Sloppy Joe´s som var Hemingways stambar. Et festlig lokale.

Sloppy Joe`s

Her fra lokalet

Vi ville også se huset der den kjente forfatteren Ernest Hemingway bodde i Key West. Han levde fra 1899 til 1961. Han bodde der i huset i to år, og skrev bøker her. Jeg har lest flere av bøkene hans, og liker dem godt. I hagen var et stort badebasseng, og mange katter så vi i hagen. Så dro vi  med bussen tilbake til hotellet.

Idyllisk i Key West

Huset til forfatteren

Utenfor huset

I South West var vi også på stranden og vasset i havet i det fine været. Vi så også på de små vakthusa der brukte å sitte badevakter å følge med da folk brukte å bade der.

Et badehus

På tur på stranda

Vi tok også en utflukt som først var omvisning i Miami by, etter det var innlagt en tur med båt for å se Miami fra sjøen. Vi så mange flotte rikmanns-hjem i områder ved havnen. Jeg kjente alle de kjente navn som guiden sa hørte til de berømte personene.  Det ble en fin sjøtur, etter den var over, spiste vi på en restaurant i Miami før vi ble med bussen tilbake til hotellet.

Fra Miami
Klar for sjøtur
Flotte ved sjøen

Her er dyrt å bo, men nå