søndag 10. mars 2024

Kjøretur i California, del 2

Vi hadde enda to dager i San Fransisco.  Lørdag tok vi først en tur med buss, så gikk vi av i Heigh-Ashbury strøket. Det er hippi-strøket i byen, og her var vi innom butikker og så på varene. Under er en som vurderer å kjøpe seg lue.

Her prøves luer

Det var mange spesielle reklamer å se. Men plutselig kom noen syklister syklende. De var splitter nakne, men hadde hjelm på hodet. De stoppet og slo av en prat med folk, de brydde seg ikke om alle som tok foto.

En av reklamene

Syklistene

I hippi-strøket

Festlige hus

Vi gikk videre mot Alamo Square for å se på de kjente rekkehusene. Husene kalles Painted Ladies. De ble bygd mellom 1849 til 1915.

Fine hus

Vi spaserte videre og kom forbi Rådhuset som var stort og imponerende. Så tok vi taxi til Fishermans Warf, og der så vi på sjøløvene som slappet av i solen.

Flott Rådhus

Sjøløvene slapper av

Etter å ha spist middag, avsluttet vi kvelden på et sted på Union Sqare, der vi pratet og hørte på live musikk. Se hvem son sitter høyt oppe på hylla.

Se der, ja det er MM

Søndag var siste dagen i San Fransisco. Etter frokost dro vi med båt ut til Alcatraz. Her lå det, gamle kjente fengselet. Det ligger ganske nær byen. Alcatraz var et høyrisikofengsel. Det var et Fort fram til 1933, da ble det straffeanstalt. Vi gikk inn og så på fengselet, Det så trist ut, små fæle celler. En av de mest berømte fangene som satt her var Al Capone.

Vi nærmer oss Alcatraz

Her ser vi i fengselet

Små og triste celler

Øya lå mye nærmere byen en jeg trodde. Det var en spansk forsker som siglet inn San Fransisco-bukten og som gav øya navn. Alcatraz kommer fra Isla de los Alcatraces, Pelikanenes øy. Den gangen hekket mange pelikaner der på øya.

Utsikt til byen

Tilbake i byen spiste vi først lunsj i det italienske området. Så gikk vi en tur gjennom Chinatown som er det største i Nord- Amerika.

Lunsj på Pellegrini

Så en runde i Chinatown

Vi avsluttet med å ta en titt på kabelbanen som blir dradd opp og ned bakkene med en kabel som går i et spor i veien. Den prøvde jeg et lite stykke. Men nå var det tid å ta kveld og gjøre seg klar, for neste dag startet kjøreturen.

Kabelbanen

Om kvelden en liten tur

Neste del kommer tirsdag.