tirsdag 12. mars 2024

Kjøretur i California, del 3

Mandag 30. juli sjekket vi ut fra hotellet i San Fransisco, vi skulle starte på kjøreturen. Men først måtte vi til flyplassen og hente bilene. Vi i vår gruppe som skulle dele bil, tenkte det er bare å slå på stortrom-men og leie en fin bil. Så vi ankom flyplassen med stil.

Vi drar fra hotellet

Vi drar fra San Fransisco

Kjøreturen skulle gå langs Big Sur. Det er navnet på ca. 15 mil av Highway 1 som går langs kysten av California. Vi stoppet og så på havet. Men nå kurset vi mot Monterey. Her hadde vi bestilt hotell.

Vi stoppet og så på havet

Vi nærmer oss Monterey

Her fra mitt soverom

Monterey ligger på den sørlige utkanten på Monterey Bay. Denne byen hadde Caleforrnias første teater, første bibliotek osv.

Fra Monterey

Vi tok Taxi ned til Fishermans Warf som er en historisk brygge. Fram til 1950-årene var det rikt med fiskeri her. Vi spiste en nydelig fiskemiddag der. Men avsluttet dagen på hotellet.

På Fishermans Warf

Vi skulle være i Monterey, men neste dag etter frokost kjørte vi en tur til Carmel by the Sea som ligger ganske nær Monterey. Den er blant annet kjent for at Clint Eastwood var ordfører her. Carmel er en av de mest idylliske småbyer jeg har sett.

Festlige hus og fine hager

Det var litt grått vær denne dagen, men vi gikk ned til stranda og så på havet Det var masse blomster i byen Carmel.

Var på stranda

Fine blomster

Fra Carmel kjørte vi videre til byen Salina. Der så vi huset der forfatteren John Steinbeck vokste opp. Han ble født i 1902, og vokste opp her. Han døde i 1968 i New York, Han fikk Nonelprisen i litteratur i 1962. Han skrev blant annet: Vredens druer, samt Øst for Eden.

På trappa til huset han vokste opp.

Nå kjørte vi tilbake i det typiske landskapet, og til Monterey. Der parkerte vi i vår gruppe bilen, så tok vi taxi ned til Cannery Row. Det er navnet på en gate nær sjøen, oppkalt etter tittelen på en bok som Steinbeck skrev. Handlingen foregikk her. Der lå en rekke med gamle, nedlagte hermetikkfabrikker. Nå er der hoteller og restauranter. Vi så også en byste av den berømte forfatteren.

Fint ved hotellet

Byste av forfatteren

Gamle, nedlagte fabrikker

Fint på Cannery Row

Onsdag 1. august startet vi for alvor kurs mot Big Sur, et tynt befolket område langs den sentrale kysten i California med vill og vakker natur.

Vi har startet på Big Sur

Et flott område

Etter hvert gjorde vi et stopp og så et skilt. Vi var rett ved en Naturpark. Der kunne en gå en tur oppover i skogen. Men da vi leste skiltet, var vi bare to som gikk et stykke, det var en fin skog.

Skiltet

Fint i skogen

Så kom vi til digre tre

Men nå måtte vi gå tilbake, og vi startet langs kyststripen igjen, en flott strekning å kjøre. Nå stoppet vi for å se på alle elefantselene som lå og koset seg på stranda.

Flott område

Elefantsel

Nå kjørte vi videre inn i bondelandet, for vi skulle overnatte på en ranch. Vi sjekket inn på Harris Ranch. Det varte ikke lenge før flere fra gruppene som kom i sine biler, hoppet i bassenget. Det ble en fin og  spesiell avslutning på dagen.

Kjørte mot bondelandet

Da vi var framme hoppet flere i bassenget