søndag 18. august 2024

Elvecruise i Portugal, del 2

Nå spiste vi lunsj om bord, det var fast tre retter. Denne dagen syntes jeg forretten ble lekkert servert i et lite glass, det tok seg fint ut og det smakte godt.

Forretten

Vi seilte mot en stor bro, og videre til det som skal være Nord-Europas høyeste sluse, den hadde høye vegger, og de var spesielt å være med på det.

Vi ser i broen

Lavt da vi passerte under
Så inn i slusen

Der var høye vegger

Så videre på elven

Nå ble det en flott seilas på Duro-elven i nydelig vær, utsikten var til et strålende landskap med både vin-gårder og vindrue-åkrer. Plutselig så jeg vi hadde fått besøk om bord.

Flott utsikt
Mer utsikt

Besøket lignet på en and

Nå skulle kapteinen presentere kokkene om bord, så vi møtte opp i baren for å se på de som tok seg av det som skulle ordnes av mat. Så holdt guiden en orientering om programmet videre.

Stramme karer passerte

Da tiden var inne for middag, møtte vi i matsalen. God middag ble som vanlig servert. Denne kvelden hadde de kvinnelige servitørene pyntet seg med røde skjerf på de hvite blusene.

En av dem

Fredag 9. august var vi i Lamego. Etter frokost var vi klar og gå på land. Buss kjørte oss til landsbyen Vila Real. På 1600 og 1700-tallet bygde adelsfamilier store palasser her. En ser fortsatt merker etter byens storhetstid med barokk-bygg. Nå skulle vi besøke slottet Solar de Matteus, dette slottet er avbildet på etiketten til Matteus Rosévin.

Vi kjørte dit i fint landskap

Vi så en stor bru

Framme ved slottet

En lokal-guide viste oss rundt i de fine rommene. Flere av takene var spesielt tillaget, et av rommene var bibliotek som hadde hatt rundt 4000 bøker.

Spesielle tak
Fra ett rom

Fra biblioteket
Et annet rom

Så gikk vi ut på plassen ved slottet og det tok seg flott ut i datidens stil. Men hagen til slottet er noe av det fineste tillaget jeg har sett.

Utenfor slottet
Slottet sett fra hagen
Blomstrende tre
Lyset i enden

Fin utsikt

Hekker
Hagekunst

Etter dette besøket, spaserte hele gruppen i den historiske delen av byen. Der satt vi på en lokal kafé, vi skulle snake på deres spesielle kake Cristas de Galo. Den hadde en slags fyll, og den smakte godt til en kopp kaffe. Etter en stund samlet vi oss ved bussen og kjørte tilbake til båten der vi spiste lunsj.