tirsdag 20. august 2024

Elvecruise i Portugal, del 3

Så var besøket over, vi samlet oss ved bussen, og vi startet bussturen tilbake. Da vi kom til båten, spiste vi lunsj. Så opp på soldekk og så inn på idyllisk landskap, til både vinmarker og vingårder.

Klar å dra til båten

Vi så inn på vindrue-marker

Fint landskap
Vi så vingårder

Et flott landskap

Etter en god middag, fortsatte vi å se på det fine landskapet. Denne dagen ble det servert en spesiell drink, den var blå. Den måtte smakes, og den var faktisk god, men det var ikke lenge før jeg tok kveld.

Blå drink

Lørdag 10. august lå båten ved kai. Vi spiste frokost, så skulle vi på utflukt. Vi var nå en liten visitt innom Spania, og måtte sette klokken en time fram. Vi tok plass i bussen, og turen startet.

Første utsikten

Først kjørte vi oppover i dalen, og der oppe så vi mandeltre, de er kjent for sin mandel-produksjon. Nå kom vi opp i 800 m høyde, vi var oppe på høyslettene. Da så jeg flere av de hvite hestene, og en del mørke kuer. Nå kjørte vi gjennom en liten by, der så stille og fredelig ut.

Oppe på høyslettene

Jeg så hvite kuer

Nå kjørte vi gjennom en liten by. På slettene så vi nå flere hvite hester, og enda flere svarte kuer som beitet, men noen hadde søkt skygge under et tre. Det var varmt ute, hele 37 pluss. Nå stoppet vi i en liten by der vi spiste lunsj. Det var buffé.

Det er varmt ute
Lunsj i en landsby

Fra landsbyen

Vi kjørte videre på store, grønne vidder, og nå så vi igjen mange hvite kuer, mange lå på marken og slappet av. De var sikkert plaget av varmen.

Mange kuer

Vi kjørte ned mot byen vi skulle besøke, og endelig var vi i Salamanca. Byen skal ha vært grunnlagt for om lag 2400 år siden, og den har gjennom tidene blitt styrt av ulike riker, blant andre det romerske. Det er en spesiell by som ligger i delstaten Castella Y León. Byen ligger i provinsen Salamanca.

Gate i Salamanca

Først så vi universitetet, et flott bygg. På 1900-tallet ble det teologiske- og kanoniske fakultetene stengt, men oppsto i 1940 som Det pavelige universitet i Salamanca, særlig er det et liberalt arts-universitet som har fokus på humaniora-fag og språk. Nå så vi inn på flotte saler av forskjellig art.

Universitetet
Litt av bygget
Fint inne

Fra et rom

Fra en sal

Videre så vi Katedralen som også var et praktbygg, og hadde mange flotte saler, og utsmykninger.

Katedralens inngang

Også fra inngangen

Flott inne

Her foregikk noe

Fint å se

Her skulle-snart være vielse

Staselig innredning

Etter besøket hadde vi privat tid, og vi spaserte litt i gatene.