tirsdag 27. august 2024

Med elvebåt i Portugal, del 7, siste del.

Det var onsdag morgen og avreisedag. Kl. 08.00 måtte koffertene stå utenfor lugardøren. Mannskapet skulle få den på plass ved bussen. Så spiste vi frokost. Klokken 09.00 sjekket vi ut fra båten, nå måtte den klargjøres for den nye gruppen som snart kom om bord. Ved bussen sjekket vi at bagasjen stod der, så ble den lesset i bussen. Der skulle den stå til vi senere kom til flyplassen. Vi ble kjørt til Porto, der skulle guiden vise oss byen. Der vi gikk av bussen stod en statue av en av sjøfarerne, jeg tror det var Henrik,

Statuen

Nå skulle vi se den gamle togstasjonen og spaserte dit. Det var en fin stasjon som var kledd med blå fliser, den var stilig.

På vei til togstasjonen

Fra stasjonen
Stilig med blå fliser
Vi så katedralen
En flott kirke
Fin n innredning
Storslått

Ute så vi først på utsikten, så gikk vi en runde i den historiske bydelen i smale gater, svært interessant å se.

Utsikt
Smale gater
Spesielt å se
Svært smalt

Etter denne runden hadde vi resten av tiden i Porto privat. Vi tre gikk en tur i strøket, så satte vi oss på en uteservering, for være var strålende. Vi så det eldste apoteket i byen.

På utekafé
Eldste apoteket

Nå gikk vi nedover mot havnen og så på utsikten og livet der. Vi så bort til andre siden og på folkelivet ellers. Her var også mange turister.

Hus kledd med flis
På vei mot havnen
Vi ser mot andre siden
Det var fint der

Båter tok med turister på sjø-tur

Vi satte oss å en uteservering og spiste pizza

Senere gikk vi fra havnen

Vi hadde god tid og tok en pause

Så til møtestedet

Guiden kom og fulgte oss til bussen. Nå kjørte vi til flyplassen, der hadde vi svært god tid, flyet var også en halv time forsinket, så det ble en god stund å vente. Endelig rundt kl. 20.30 lettet flyet fra Porto, da så jeg i slutten av solnedgangen. Så ble det tåke. Men vi landet i god behold på Gardermoen, da hadde vi startet på en ny dag. Vi var så heldige at en kar stod klar med bil og ventet på oss, og kjørte alle hjem. Vi var hjemme etter en flott elvetur i Portugal.