tirsdag 6. august 2024

New York, del 2

Onsdag 18. juni tok vi T-banen til Soho som ligger på nedre del av Manhattan. Jeg studerte Grace kirke, så tok jeg en liten tur inn. Der var fine glassmalerier.

Grace kirke

I City Park på Union sqare, så vi statuen av president George Washington til hest. Den ble avduket i 1856. Det er den første amerikanske rytterstatue i bronse. Vi var også innom en diger bokhandel.

Statuen

Fra bokhandelen

Vi spaserte videre, da så jeg et sted på andre siden av gaten, en underlig bil. Jeg stoppet for å se, maken hadde jeg aldri sett før, og kom til at enten var den hjemmelaget, eller var innpakket. En mann puslet med noe bak.

En spesiell bil

Nå hadde vi gått lenge i gatene, så vi dro vi tilbake til hotellet og tok en lang pause. Senere på dagen gikk vi på byen igjen, og da tiden var inne, spiste vi middag på en asiatisk restaurant nær hotellet. Der i området gikk opp i en uteservering som l i tredje etasje, og der hadde vi fin utsikt ned til gatelivet.

Fra restauranten

Nå gikk vi til Times Sqare for å se på alle reklamene, og på livet ellers. Vi så flere typer gate-kunstnere som opptrådte med forskjellig. Nå var det ikke lenge før vi dro til hotellet.

En akrobat i sving

Torsdag 19. juni etter frokost, dro vi på en shopping-runde. Først på Macys, Der ble det handel. Videre dro vi til Blomingdales, der var mange dyre forretninger. Etter å ha spist lunsj, det er et nabolag på vest-siden av Manhattan. I hovedsak et boligområde, men etter hvert ble West Chelsea et senter for samtids-kunst, og her er mange gallerier. På vei dit, passerte vi en lang kø som ventet på transport.

Var på shopping
Lang kø

Nå skulle vi ta en runde på galleriene som hadde utstilling noen timer torsdag ettermiddag. Første kunstneren hadde temaet: Konstruksjon av ruiner. Mye rart å se, men vanlig kunst også. Vi fikk et lite beger hvitvin ved ankomst.

Det så slik ut
Fint maleri også
Velkomst-drink

Neste besøk var hos Im Goonos. Han ble regnet som en av de fremste kunstnerne i Korea. På veggen i bakgrunnen var bilder av kunstneren og en apekatt, det sies var grunnet han var svært opptatt av det opprinnelige. Jeg hilste på han, og det ble tatt foto. Blomsterbildene hans var fine.

Sammen med kunstneren
Fine blomsterbilder

Da galleri-runden var over, var solen på vei ned da vi kom ut. Vi dro vi dere til Greenwich Village, der spiste vi senere middag på en restaurant som het Agave. Jeg spiste nydelig kyllingsuppe. Kvelden avsl-uttet vi på jazzklubb. God stemning, men ikke noe særlig fotolys.

Solen på vei ned
Fra middagen

Fredag 20. juni skulle vi besøke The Museum of Modern Art, og dit dro vi. Vi så mye kunst av berømte malere som Van Gogh og Picasso, men også nyere malere som Roy Lichtenstein.

Ved museet

Van Gogh: Stjernenatt, 1899

Picasso, 1907

Lichtenstein: Girl With Ball, 1961

Etter museums-besøket spaserte vi til St. Patrics Katedral. Den katolske katedralen er i nygotisk stil, og stod ferdig i 1878. Kirken ble renovert mellom 1927 til 1931. Inne er også imponerende, særlig er glassmaleriene fine.

Et mektig bygg

Flotte glassmaleri

Nå dro vi til Rockefeller Center for å kjøpe billetter til kvelden, for vi ville sen solnedgangen derfra. Etter lunsjpause, dro vi til hotellet for å slappe av. Rommet vårt var pyntet med bilder av USAs preside-nter.

Fine blomster ved Rockefeller Center

Fra rommet, klar å gå ut

Nå skulle vi se solnedgangen fra Rockefeller Center. Der oppe var utrolig flott utsikt. Vi så da solen gikk ned og lysene ble tent. Vi hadde orkesterplass.

Vakkert lys
En utrolig flott utsikt
da solen forsvant

Nå tok vi Taxi til Chinatown, men gikk videre til Little Italia for å spise middag. Der satt vi rett ved uteserveringen, så vi hadde fin utsikt mot gatelivet.

Middag

Resten kommer en annen gang. Nå skal jeg på en ukes tur. Så nå blir det stille på bloggen  i godt over en uke.