mandag 5. august 2024

Min fjerde tur til New York, del 1

Jeg satt og lurte på når jeg var i New York sist, til min forundring fant jeg ut det var i juni for 10 år siden, altså i 2014. Jeg tenkte på det vi hadde sett da, men måtte til med bilder for å få det korrekt. Vi var fem personer som reiste sammen. Vi reiste lørdag 14. juni, da vi kom fram, måtte klokken settes 6 timer tilbake. Vi sjekket inn på hotellet som var greit. Så ut på byen. Noe av det første vi så var en kar med hatt, støvler og truse. En lokal kjendis.

Den lettkledde cowboyen

Så ruslet vi litt rundt i byen, men nå var det tid for middag. Vi fant en ok restaurant og spiste der.  Jeg spiste kalkun. Men tidsforskjellen meldte seg, så vi tok en tidlig kveld.

Fra middagsbordet

Søndag 15. juni etter frokost, dro vi til Central Park. Først så vi minneplaten over  John Lennon som ble skutt utenfor der han bodde i New York. På platen stod ett ord: Imagine. Vi ser litt i en person som sitter der.

Minneplaten

Så til parken som ligger mellom New Yorks 59. og 109. gate. Central Park er et grønt, fint område. Her kan en rusle rundt og se forskjellig. Ved et vann så vi en liten skilpadde.

Grønt og fint

Skilpadden

Det gikk mange år før Central Park ble omringet av bebyggelse. Etter å ha ruslet en god stund i parken, dro vi til Greenwich Willage. Det er et utpreget boligområde, og med kafeer og restauranter.

Omgitt av bebyggelse

I Greenwich Willage

Pause på fortauskafé

Senere spaserte vi i området kalt Little Italy, og der spiste vi til slutt middag i restauranten Taormina, jeg spiste Spaghetti Bolognese. Her avrundet vi kvelden.

Fra Little Italia
Fra restauranten

Mandag 16. juni startet vi dagens program på Times Square. Så tok vi T-bane til Battery Park, derfra tok vi ferge til Staten Island. Det var fordi en i følget ikke hadde vært i New York før, og ville se Frihetsgu-dinnen. For å slippe køer og kaos, tok vi fergen. Den går rett forbi frihets-gudinnen, og vi kan se den uten noe stress. Så gikk vi av fergen og ventet til neste ferge skulle gå tilbake. På vei tilbake hadde vi fin utsikt til New York Skyline.

Frihets-gudinnen

Fergen går rett forbi

Utsikt til New York Skyline

Så spaserte vi i byen og passerte den staselige Børsen, og beundret fontenen foran City Hall. Nå skulle vi se Minne-tårnet over 7.11. Terror-datoen da tvillingtårnene ble ødelagt av to fly. Jeg glemmer det aldri. Jeg spiste en gang lunsj oppe ved toppen av en av tårnene, Bildene fra terror-datoen er så grufulle at de kan ikke beskrives. Nå stod jeg her og tenkte på alt dette, og på ofrene, og alle de som sitter igjen med en bunnløs sorg.

Fontenen ved City Hall

Minne tårnet

Navna til alle de omkomne var risset inn i minnesmerkene. Minneparken var svært fint anlagt, men det var fryktelig å tenke på tragedien bak.

Fra Minneparken, her stod et av tårna

Senere ruslet vi rundt og så på et universitetsområde. Så kom vi forbi en kjent kafé. Denne kvelden  spiste vi en enkel middag, før vi tok en ganske tidlig kveld.

Kjent fra Seinfeld-serien

Enkel middag

Torsdag 17. juli etter frokost, tok vi Hop on buss. Det var strålende vær, og vi hadde god utsikt siden vi satt i toppetasjen på bussen. Tok foto av Empire State Building. Tok også bilde fra Chinatown, og ved Booklyn Bridge. Vi gikk av bussen i Brooklyn.

Empire State Building

Fra Chinatown

Ved Broklyn Brigde

I Brooklyn
Lunsj i Brooklyn

Vi spaserte til sjøsiden, og der beundret vi New York Skyline. Så videre med bussen, nå passerte vi FN-bygget. Denne kvelden dro bare vi damene for å se en forestilling på Broadway, Musikalen Chicago. En flott forestilling. Vi avsluttet kvelden med middag på en fin Italiensk restaurant.