mandag 1. april 2013

Om dagen i går som var 1. påskedag 2013

I går på søndag 1. påskedag var siste dagen i mars. Som det har vært lenge nå, var været flott. Nå skal jeg gå tur og se etter vårtegn, tenkte jeg og la av sted. Men snøen dekket fortsatt markene, kun veiene var bare. Kom forbi noen hester som sikkert også lengter etter vår.

Hestene også er lei snøen


Ikke en knopp var å se noen steder, men jeg hørte småfugler som kvitret. Jeg hørte dem, men de skjulte seg i trærne. Skjorene skvatret på sitt vis, men det er intet vårtegn, tenkte jeg. Ei kråke for også flygende og kaklet på sin måte. Det positive var at gangveiene og fortauene er nesten fri for snø og is.

Småfuglene sang i trærne


Etter turen måtte jeg begynne å tenke på besøket av familien. De skulle komme til middag klokken 18.00. Dermed startet jeg med å dekke på bordet. Fargene måtte være gule slik tradisjonen er i påska.

Bordet er klar


Så begynte gjestene å komme. Blant andre hun vi ser på bildet under. Men må opplyse om at bildet ble tatt for over tjue år siden.

En av gjestene


Da gjestene var kommet, ble middagen servert. Folk så ut for å sette pris på maten, og mangt ble diskutert rundt bordet. En god stund etter middagen ble kaffen servert. Til slutt ryddet vi bordet og gjorde klart for spill. Der gjaldt det å svare rett på alle de pussige spørsmålene. Da det led på kvelden, måtte gjestene dra hjem. En hyggelig første påskedag.

Ved kaffen

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar