torsdag 4. april 2013

På dansk film, april 13

Jeg dro til Sandvika i går for å levere en bok på biblioteket der, pluss jeg ville gå på kino. For å komme til den sida av Sandvika jeg skulle, måtte jeg over ei bru. Elva er fortsatt tilfrosset, og der kom et svanepar spaserende.

Kaldt på føttene?


Etter å ha levert boka, gikk jeg på kinoforestilling klokka 14.00. Jeg hadde hørt mye om den danske filmen
Kapringen. Den har ikke blitt så populær her i landet, men jeg var nysgjerrig og ville gjøre meg opp en      
mening sjøl. Først så jeg på kinoplakaten.                                                                                                 
                                                                        

Kinoplakaten                                                                                                                                     
                    

Detter er en dansk dramafilm fra 2012, og er skrevet av Tobias Lindholm. En dansk fraktebåt blir kapret i Det indiske hav. I handlingen er særlig to av mannskapet på frakteskipet i fokus, kokken og maskin-mesteren. Maskinmesteren spilles av Roland Møller.

Roland Møller


Frakteskipet MV Rozen er på vei til indisk havn da somaliske kaprere slår til. Kaprerne krever en stor sum i løsepenger. Den danske skipsrederen kommer i et stort dilemma. Det er denne konflikten filmen handler om. Hva som skjer på skipsrederkontoret, og det som hender på skipet.

En fæl situasjon


Filmen Kapringen fikk Bodilprisen for beste danske film, og den fikk også god omtale ved Venedig Film Festival.Særlig den danske kokken på skipet har en viktig rolle i filmen og han spilles av Pilou Asbæk. Han spiller meget godt. Vi har hørt så mye om kapringer, i filmen får vi se hva som skjer dem som kommer opp i en slik situasjon. Jeg vil anbefale filmen.

Kokken spilles ypperlig av Pilou Asbæk




              

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar