torsdag 25. april 2013

Til fjells for noen år siden

Bladde i en album og ser noen sprekinger som klyver fjellsidene som lettbente geiter. Interessert leser jeg om bedriftene og studerer bildene, og nå er det bloggstoff. Først er vi en vennegjeng som 1. pinsedag 1994 som først kjører til Moltustranda, så gikk vi opp til Mørkevatnet, videre forbi Kjerringvatnet og opp til Sollia. Fin tur.

Til fjells


Helgetorsdag i 95 gikk vi samme gjengen Sædalen rundt. Denne gangen kjørte vi til Gjerdsvika og gikk opp der. Videre ned til Moltustranda, og gikk veien videre tilbake til Gjerdsvika. Vi møtte et par andre venner som skulle gå samme ruta, men motsatt vei. Litt av en tur.

Fra Sædalen rundt


En søndag i begynnelsen av september i 95 kjørte vi til Leikongsætra, og gikk derfra opp på Rjåhornet. Derfra ringte jeg til Marit. Hallo, sa jeg, vet du hvor jeg er? Nei, svarte fruen. Jeg sitter oppe på en fjelltopp og ser ned på huset ditt, sa jeg og følte meg litt ovenpå, bokstavelig talt.

På Rjåhornet


Denne søndagen skulle vi gå samme ruta jeg hadde gått sammen med YHU på fredag. Det var midten av september i 96. Vi kjørte til Fjelleveien. Så gikk vi opp ved Hovdenakken. På turen hadde vi utsikt til øyene i Herøy, og til Hareid og fjella innover mot Nord- Vartdal. Siste delen gikk vi over et høgdedrag og kom ned lenger oppe på Fjelle der hyttene er. En sprek tur.

I fjellnatur


På tampen av sommerferien i 98 var vi en langhelg i Bærum. Det ble noen aktive dager, og en dag gikk vi opp på Kolsåstoppen. På toppen svor jeg at aldri mer skal jeg gå den bratte, steinete ruta dit opp. På toppen var jeg nesten i svime. Denne lovnaden har jeg holdt. Det er nå grenser til sjølplaging.

I svime på Kolsåstoppen


Vi var flere turer på Hsundhornet. Der er god utsikt i alle retninger. En søndag i august 2000, kjørte vi til Fjelle og startet turen derfra. Vi brukte en time opp, og tre kvarter ned igjen. En passe trimtur. På bildet under ser vi mot Ulsteinvik.

På Hasundhornet


En dag dro vi på båttur til Sandsøya. Der gikk vi på land en søndag i september 98, og gikk nesten rundt hele øya. Vi gikk over fjellet ved Dollsteinhola. Videre til hola, så naturstien tilbake til veien, og så til båten. Gåturen tok om lag fire timer.

Ved Dollsteinfjellet


På Hasundfjellet var vi flere ganger. Som nevnt var det en passelig trimtur, og flere søndager gikk vi dit. Slik også denne søndagen i august 98. Utsikten fra fjellet er flott. På bildet under ser vi utover mot Herøy.

Utsikt mot Herøy


Sommeren 2001 var planen å gå opp på Sollia. Vi kjørte til Leikongsætra og parkerte bilen. Så startet vi oppturen der. Men da vi var kommet et stykke oppover, så vi skodda komme sigende innover fra havet. Da ble vi enige om å snu, for fjelltur og skodde hører ikke sammen. Men litt trim ble det. Jeg avslutter med dette bildet. Gå på fjellet er flott trim, bare det ikke blir for travelt.

Skodda kommer sigende


 





 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar