lørdag 18. mai 2013

17. mai- 2013

Da er nasjonaldagen vår over. Den ble feiret på tradisjonelt vis også her i området. Været var mildt og overraskende bra, enda meldingene ikke var altfor lovende. Jeg hadde avtale med familien, spaserte dit, og på veien passerte jeg flere blokker og privathus pyntet med norske flagg.

Alle ville hylle 17. mai


På avtalt sted ventet jeg noen minutter på familien jeg skulle gå sammen med. Den yngste var alt gått til skolen for å stille opp i toget sammen med resten av 6.- klasse.

Rett før avgang


Vi spaserte til en gangbru rett bortenfor, der hadde vi god utsikt til toget i det det passerte, etterpå gikk vi i toget sammen med de andre.

Toget kommer,
noen russ fremst

Her passerer Dina


Etter hvert ble toget langt, for svært mange mennesker stod langs gangveiene og kom inn i toget da det passerte. Det ble klingende musikk og hurrarop slik det skal være på nasjonaldagen. Etter toget var det samling ved Bryn skole. Musikkorpset underholdt, og de var meget flinke.

Musikkorpset underholdt
med feiende musikk


Nå ble det kjøpt pølser, brus, kaffe og kaker. Der var også aktiviteter en kunne ta del i. Fra skyene kom noen spredte regndråper, men det var så vidt vi registrerte det. På bildet under ser vi ei som har en liten pause i feiringen.

Kjekt med 17. mai


Plutselig åpnet himmelens sluser seg og regnet raste ned. Heldigvis hadde jeg med paraply, noen av familien tok ly under den, men to av familien løp til bilen. Folk for som skremte høns i alle retninger, men regnet varte bare noen minutter, så var det fint igjen. Resten av familien ble værende på skolen, men jeg ruslet tilbake for å ta et par timers pause før feiringen skulle fortsette.

Plutselig var mange av
publikum rømt


Nå ble det flott vær igjen, og etter en pause dro jeg tilbake til familien der det skulle grilles. Under ser vi sjefsgrilleren og hans hjelpere.

Det grilles


Det ble avgjort at maten skulle spises inne, og nå ble det dekket på i stuen. Mye god grillmat, og samtalen gikk ivrig rundt bordet. Det ble en hyggelig 17. mai- feiring. Jeg ruslet tilbake i en nydelig, fin kveld. Seinere på kvelden gikk jeg flere ganger ut på balkongen og satte meg, for måleren viste nesten 20 pluss. Jeg avslutter med bildet under der grillmaten er på vei og fylle spisebordet.

Bordet er klart

   




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar