fredag 24. mai 2013

The Great Gatsby

I går var jeg på kino i Sandvika og så filmen Den store Gatsby. Filmen er basert på romanen av samme navn skrevet av den amerikanske forfatteren F. Scott Fitzgerald. Romanen kom ut første gang i 1925. De er en underholdende bok.

Romanen om Gatsby
 
 
Som vanlig studerte jeg først kinoplakaten, og den så lovende ut. Etter å ha skaffet meg mine favoritt- sjokolader tok jeg plass i kinosalen.

Plakaten




Filmen handler om den amerikanske drømmen, det er betegnelsen på at alle personer kan nå langt med hardt arbeid og en sterk vilje. Jay Gatsby spilles av Leonardo Di Caprio som gjør en god innsats som den gåtefulle Gatsby. Leonardo ble superkjendis etter filmen Titanic.

Leonardo Di Caprio


Carey Mulligan spiller den kvinnelige hovedrollen Daisy. Hun er gift med Tom som er en stor flirt. Han spilles av Joel Edgerton.

Daisy


Gatsby har skaffet seg et hus tvers over bukten slik at han ser bort dit Daisy bor. Nå møtes de etter fem år. Under ser vi de to hovedrollefigurene.

Daisy og Jay


Nick spilt av Toby Maguire, kommer til New York, det er vår i 1922, og han blir nabo med Gatsby. Nick jobber som aksjemegler. Dette er i jazzalderen i de glade tjueåra da børsen er på vei opp. Nick leier en liten hytte rett ved den gåtefulle Gatsby. Hans kusine Daisy bor som nevnt rett over bukta, og nå blir Nick dratt inn i denne verdenen. Rollen som Nick spilles godt. Jeg så filmen i 3D, og likte den godt. Etter de elleville festene blir det mer handling. Filmen kan anbefales.
Nick til venstre på bildet under.

Rollebilde fra filmen









  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar